Skriftlig spørsmål fra Morten Wold (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2512 (2021-2022)
Innlevert: 30.06.2022
Sendt: 30.06.2022
Rette vedkommende: Olje- og energiministeren
Besvart: 08.07.2022 av olje- og energiminister Terje Aasland

Morten Wold (FrP)

Spørsmål

Morten Wold (FrP): Oljeserviceselskapet Halliburton har varslet at selskapet skal flytte stillinger som opererer på norsk sokkel til De forente arabiske emirater.
Hvordan stiller statsråden seg til at sikkerhetskritiske operasjoner på norsk sokkel vil utføres fra UAE?

Begrunnelse

Oljeserviceselskapet Halliburton har varslet at selskapet skal flytte rundt 30 stillinger fra Stavanger-regionen til Dubai i De forente arabiske emirater (UAE). Arbeidsoppgavene som selskapet ønsker å flytte er direkte knyttet opp mot aktiviteter på norsk sokkel, ifølge E24 (10. mai i år). Mange av tjenestene som utføres av oljeserviceselskaper på sokkelen har sikkerhetskritiske funksjoner. At Halliburton flytter ut disse arbeidsplassene til Dubai kan medføre at sikkerhetskritiske operasjoner på norsk sokkel vil utføres fra UAE. Den nye sikkerhetspolitiske situasjonen i verden gjør at vi i større grad enn tidligere må vurdere saker i et sikkerhetsperspektiv. På bakgrunn av dette bes justis- og beredskapsministeren som bl.a. har det øverste ansvaret for samfunnssikkerhet gjøre en vurdering av utflyttingen.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Jeg besvarer dette spørsmålet som sektoransvarlig for petroleumssektoren. Jeg er ikke kjent med at sikkerhetskritiske operasjoner på norsk sokkel vil utføres fra UAE, slik det indikeres i spørsmålet.
Petroleumssektoren er en profesjonell og ressurssterk næring som har sterk egeninteresse av å opprettholde høy regularitet og et høyt sikkerhetsnivå. Petroleumsloven hjemler rammene for og de overordnede krav til sikkerhet i norsk petroleumsvirksomhet. Det følger av loven at petroleumsvirksomheten skal foregå på en forsvarlig måte.
Selskapene som har tillatelse til å drive petroleumsvirksomhet på norsk sokkel, plikter å ha en organisasjon som til enhver tid kan fatte informerte beslutninger om virksomheten. Operatøren, det vil si den som står for den daglige ledelsen av petroleumsvirksomheten i en utvinningstillatelse på vegne av rettighetshaverne, har en særskilt plikt til å påse at alle som utfører arbeid for seg etterlever regelverket og driver forsvarlig virksomhet. Dette ansvaret innebærer at operatøren før og under kontraktsinngåelse, og ved gjennomføring av virksomheten, skal kontrollere at kontraktspartnerne er kompetente og kvalifiserte. Operatøren skal videre følge opp kontraktspartnerne og føre kontroll med at innretninger og utstyr som tas i bruk og arbeid som utføres, holder forsvarlig standard. De øvrige rettighetshaverne skal påse at operatøren oppfyller sine plikter. Rettighetshaverne skal følge opp operatøren på en systematisk måte og det skal fremgå av rettighetshavernes styringssystem hvordan påseplikten ivaretas.
Ansvaret for å følge opp kravene i regelverket er således tydelig plassert hos næringen. Aktørene plikter å etablere nødvendige styringssystemer for å påse at regelverket etterleves i alle faser av virksomheten. Dette er også noe selskapene selv er tjent med, ettersom høy regularitet er sentralt for deres inntjening. Det å forstå risikobildet og å unngå hendelser som gir lavere produksjon/mindre transportert volum er derfor en hovedoppgave for alle selskapene på norsk sokkel. Dette gjelder også for tjenester og leveranser som kjøpes inn fra underleverandører.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Petroleumstilsynet har myndighetsansvaret for sikkerhet, beredskap, arbeidsmiljø og sikring i alle faser av petroleumsvirksomheten. De fører regelmessige tilsyn med næringen for å sikre at sikkerhetskravene i regelverket etterleves.
På generelt grunnlag vil jeg legge til at jeg er opptatt av at petroleumsvirksomheten legger til rette for ringvirkninger på land og arbeidsplasser i leverandørindustrien.