Skriftlig spørsmål fra Morten Wold (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2515 (2021-2022)
Innlevert: 30.06.2022
Sendt: 30.06.2022
Besvart: 06.07.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Wold (FrP)

Spørsmål

Morten Wold (FrP): Bane Nor SF er flere ganger bedt om å redegjøre for og legge frem statistikk over antall sikkerhetsrelaterte uønskede hendelser som er registrert på små og store selskaper. Denne dokumentasjonen har de foreløpig ikke villet legge frem.
Kan statsråden fremskaffe denne dokumentasjonen?

Begrunnelse

Det er helt urimelig at virksomheter med under ti ansatte ikke får lov til å levere tjenester til Bane Nor eller Bane Nors underleverandører. Når man nå vil stille krav om at det må være minimum ti ansatte i bedriften for å kunne levere tjenester til Bane Nor, kan dette få store konsekvenser for enkelte bedrifter. Det stilles likevel ikke noe krav til at de ansatte i bedriften må drive innenfor jernbaneområdet, bare at det skal være minimum ti ansatte - uavhengig av hvilke arbeidsoppgaver disse har. Bedriftene kan altså velge å åpne for eksempel en pølsekiosk eller et rengjøringsbyrå, ansette for å oppnå kravet til minimumsbemanning - og dermed få fortsette å gjøre jobben for Bane Nor akkurat som før. Jeg er også kjent med at det gjentatte ganger er bedt om at Bane Nor redegjør for og dokumenterer med statistikk, en oversikt over hvor mange uønskede hendelser som er registrert på små og store selskaper. Da kunne man kanskje bedre ha forstått grunnlaget for å innføre disse kravene. Man kan undres over hvorfor Bane Nor ikke har villet legge frem en slik statistikk.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Saken det siktes til er at Bane NOR har vedtatt en ny godkjenningsordning knyttet til utførelse av sikkerhetstjenester. Ordningen trådte i kraft fra og med 15. mars 2022.
Bane NOR strammer inn regelverket, som en følge av en omfattende kartlegging av flere virksomheter. Gjennomgangen avdekket en ukultur i deler av miljøet som leverer sikkerhetstjenester. Det handler om at noen sikkerhetsvakter har jobbet for mye og at noen har forsøkt å omgå Bane NORs interne retningslinjer. Bane NOR opplever at det har utviklet seg en uoversiktlig bransjestruktur med små selskaper, hvor mange leies inn på kort varsel og uten kontrakt. Foretaket ønsker derfor større leverandører, som har en solid sikkerhetsledelse og grunnleggende ordninger som verneombud og sykelønn på plass. Bedrifter med minst ti ansatte har verneombud, personalleder og internkontrollsystemer
Personalleder skal løpende vurdere skikkethet og sørge for at den ansatte følger opplæringsprogram og krav for å være godkjent sikkerhetsvakt. I tillegg vil de sammen med internkontrollsystemer følge opp at den ansatte følger arbeidsmiljølovens bestemmelser og Bane NORs interne regelverk.
Regjeringen ønsker å begrense innleie og fremme et seriøst og ansvarlig arbeidsliv. Bane NOR har siden 2020 stilt utvidede krav til seriøsitet i sine bygg- og anleggskontrakter, fordi det er viktig for å fremme et anstendig arbeidsliv og seriøst næringsliv. Bane NOR har satt kravet om ti faste ansatte for virksomheter som leverer sikkerhetstjenester, fordi dette i realiteten innebærer en innskrenking i muligheten for innleie. Bane NOR påpeker at virksomheter med seks eller flere faste ansatte kan søke om dispensasjon fra kravet om minimum ti ansatte. Dette kravet virker i utgangspunktet ikke å være urimelig gitt at sikkerhetsfunksjonen skal hindre ulykker og tap av menneskeliv.
Staten forventer at selskapene er åpen om vesentlige områder knyttet til sitt arbeid med ansvarlig virksomhet. Åpenhet bidrar til å gi omverden, eiere, kunder og andre interessenter informasjon om selskapets håndtering av vesentlige risikoområder og grunnlag for fremtidig verdiskaping. Jeg forventer derfor at Bane NOR er åpen om sine risikovurderinger.