Liv Kari Eskeland (H): Petroleumsforbruket i sjømatsektoren står for nesten 10 % av totalforbruket i Norge. Grønn Plattform har bevilget 120,1 millioner kroner til prosjektet Zerokyst, for å utvikle ny klimateknologi. Prosjektet er svært godt i gang, men er nå i ferd med å stoppe opp fordi en mangler de nødvendige avklaringer fra departementet.
Når vil statsråden ta initiativ til å få på plass nødvendig forskrift/dispensasjon for at pilotprosjektet kan bli realisert?
Begrunnelse
Sjømatsektoren står for 6-800 millioner liter av Norges petroleumsforbruk på ca. 8 milliarder liter. På bakgrunn av dette er Grønn Plattform etablert av forrige regjering, og tildelinger er gjort til de prosjekt og verdikjeder som er ansett å være potensielle løsninger for fremtidens nullutslipp. Zerokyst er et av disse prosjektene, og har mottatt 120 mill. til å utvikle en fossilfri fiskebåt med tilhørende verdikjede.
Her arbeider 11 firma arbeider gjennom 5 arbeidspakker. Næringslivet legger selv i ca. 70 mill. kroner i prosjektet. Zerokystkonsortiet skal over 3 år utvikle og industrialisere løsninger som kutter utslipp innen segmentet fiskebåt. Teknologiutviklingen i prosjektet har kommet langt, og bygging av ny infrastruktur i Nord-Troms og i Lofoten er klart for igangsetting.
En av arbeidspakkene skal bygge en ny fiskebåt som har null utslipp av klimagasser. For å få plass til all ny teknologi, må den første båten bygges 2 meter lenger enn fartøyet har kvote til. Det presiseres at det ikke vil øke verken kvote eller lastevolum på båten.
Konsortiet har arbeidet med departementet siden i desember 2021 for å få et unntak/dispensasjon/tilleggsforskrift fra kvotemeldingen. Statsråd Vestre har blitt forelagt saken 9. mai og 13 juni.
Zerokyst er nå klar til å iverksette nybygg av fartøy og infrastruktur, og behandlingen i departementet har allerede forsinket prosjektet i 3 måneder. Konsortiet står nå i fare for å bli nedlagt dersom det ikke snarlig blir gitt de nødvendige forskriftsendringer fra departementet. Stortingets behandling av kvotemeldingen hadde ingen intensjon om å stoppe teknologiutvikling. Norges Fiskarlag og Kystfiskarlaget støtter kravet om unntak.
Et unntak eller en egen forskrift for å få plass ny teknologi for en pilot vil ikke skape presedens, og intensjonen vil kunne rammes inn gjennom departementets behandling av tilleggsforskrift/dispensasjon. For påfølgende båter som settes i kommersiell bygging, er det å forvente at disse holder seg innen vedtatte lengdekrav og begrensinger som gjelder.
Teknologiutviklingen vil gi mer kompakte system etter at piloten er ferdigbygd. Enova har nylig tildelt ca. 1 milliard kroner til hydrogen knutepunkt. Zerokyst-prosjektet vil være en viktig bidragsyter til å skaffe brukere av denne infrastrukturen.