Roy Steffensen (FrP): Vil statsråden se på denne ordningen og sikre at Statens Vegvesen går tilbake til ordningen hvor en ekstra-aksling får eget rammenummer, og ikke tvinges til å knyttes opp til kun et konkret kjøretøy?
Begrunnelse
Innen tungtransport har det over lang tid vært vanlig å kunne koble på en ekstra aksling som gir mulighet for 12 tonn ekstra last. I kontakt med aktørene i bransjen har det vært beskrevet en miljømessig og økonomisk fornuftig praksis hvor en slik ekstra aksling hadde eget rammenummer og dermed kunne brukes av flere kjøretøy som var tilrettelagt for det. Men bransjen har relativt nylig opplevd en praksisendring, hvor myndighetene når krever at «ekstra-akslingen» skal ha rammenummer tilhørende et bestemt kjøretøy. Det betyr at hver «ekstra-aksling» kun kan brukes av et enkelt kjøretøy, noe som er svært fordyrende og ressurskrevende. Praksisendringen fremstår uforståelig siden det ikke har vært noen ulykker eller skader som kan tilskrives den gamle praksisen rundt ekstra akslinger.