Skriftlig spørsmål fra Hans Andreas Limi (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2537 (2021-2022)
Innlevert: 30.06.2022
Sendt: 01.07.2022
Besvart: 07.07.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Hans Andreas Limi (FrP)

Spørsmål

Hans Andreas Limi (FrP): Kan statsråden gi en oversikt over utviklingen av el-bilfordelene, og samtidig gi et frempek om hvordan dagens regjering forsøker å avvikle dem?

Begrunnelse

Samferdselsministeren uttalte nylig at det var statsminister Jens Stoltenberg som i sin tid initierte el-bilfordelene i Norge. Flere fagfolk bestrider dette, og peker på at elbilfordelene har en historie langt tilbake til 90-tallet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er riktig som det påpekes i begrunnelsen for spørsmålet at de fleste fordelene var fra tidlig 90-tall. Fram til rundt 2010 hadde de imidlertid liten praktisk betydning ettersom salget var marginalt.
Bakgrunnen for samferdselsministerens uttalelse var at Stoltenberg I og II gjorde noen viktige grep for å fremme elbilholdet. Stoltenberg I innførte fritak for merverdiavgift som beløpsmessig er den største fordelen i dag. Videre fjernet Stoltenberg II adgang for «private» minibusser til kollektivfeltet og innførte gratis ferje for elbiler. Dette ga elbilene et stort fortrinn i de største byene og i mange områder langs kysten.
Her er en oversikt over utviklingen av noen av de viktigste elbil-fordelene:

• Merverdiavgiftsfritaket for elbiler trådte i kraft 1. juli 2001.
• I engangsavgiften er det oppstilt et generelt fritak for motorvogner som bare benytter elektrisitet til fremdrift. Fritaket ble innført i 1990 og ble senere utvidet til å gjelde brenselcelle-biler.
• Elbiler, herunder brenselcellebiler, ble fra 2018 fritatt for omregistreringsavgift. Fritaket omfatter alle typer avgiftspliktige motorvogner, på samme måte som under engangsavgiften. Det er fra 1.5.2022 innført omregistreringsavgift for elbiler og denne utgjør ca. 25 pst av satsene for andre personbiler.
• Elbiler ble fritatt for årsavgift i 1996. Da den tidligere trafikkskadeavgiften ble innlemmet i årsavgiften i 2004, ble dette gjennomført gjennom et påslag i årsavgiften på 350 kroner. Det ble også opprettet en ny avgiftsgruppe med lav sats (350 kroner) for kjøretøygrupper som ikke var omfattet av årsavgiften. Dette gjaldt blant annet elbiler. Elbiler ble fritatt for trafikkforsikringsavgift med virkning fra 1. januar 2018. Fra 2021 betaler elbiler trafikkforsikringsavgift.
• Elbiler fikk tilgang til kollektivfelt og sambruksfelt 1. juni 2005. Elbilene var den gangen små og ukomfortable. Minibusser hadde også tilgang og mange valgte derfor i stedet minibuss for å kunne kjøre i kollektivfeltet. Fra februar 2008 mistet minibusser tilgang til kollektivfeltet (unntatt løyvepliktig transport). Rett etter dette kom det bedre elbiler på markedet, og dette ble starten på en kraftig oppgang i salget av elbiler i og rundt de største byene. Omtrent samtidig ble det gratis å ta med elbiler på ferje. Dette bidro som sagt til økt elbilhold i mange områder langs kysten.
• Veibruksavgiften på drivstoff ilegges mineralolje (diesel), bensin, biodiesel, bioetanol, naturgass og LPG. Elbiler er ikke omfattet av veibruksavgiften.
• For nullutslippskjøretøy kan det fastsettes en takst på inntil 50 pst. av normaltakst i alle bompengeprosjekter. Denne rammen er fastsatt av Stortinget, jf. Prop. 87 S (2017-2018). Takstene i alle bompengeprosjekter, inkludert betaling for nullutslippskjøretøy, fastsettes med bakgrunn i lokalpolitiske vedtak.

Når det gjelder fremtidig utvikling av norsk elbil-politikk, er dette et viktig og aktuelt tema som vi jobber med. Avgiftspolitikken følges opp i arbeidet med de årlige budsjettene. Det er vanskelig for meg å si noe konkret om denne utviklingen nå.
Som omtalt i Prop. 111 S (2021-2022) Nokre saker om veg, særskilde transporttiltak og transport i byområda mv. ga Samferdselsdepartementet Statens vegvesen i oppdrag å vurdere bruksfordeler for elbiler i byområdene innenfor bompengebetaling, parkering og bruk av kollektivfelt. Stortinget har behandlet saken, jf. Innst. 456 S (2021-2022). Oppdraget ble gitt som en oppfølging av at en arbeidsgruppe koordinert av Statens vegvesen foreslo tiltak for å stimulere til økt kollektivtransport etter pandemien. Statens vegvesen har nylig besvart oppdraget, og anbefaler blant annet at fordelen knyttet til lavere bompengetakst for elbiler gradvis fases ut. Nå skal vi se nærmere på forslagene fra Statens vegvesen før vi konkluderer. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget om denne saken på egnet måte.