Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:2557 (2021-2022)
Innlevert: 03.07.2022
Sendt: 01.08.2022
Besvart: 08.08.2022 av landbruks- og matminister Sandra Borch

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): I etterkant av den eksterne granskningen av Mattilsynets tilsynsvirksomhet der det kom fram at tilsynsvirksomheten ikke holder et tilfredsstillende nivå, har det blitt iverksatt organisasjonsendringer i Mattilsynet.
Kan statsråden redegjøre for om disse endringene bidrar til å øke inspektørenes kompetanse og erfaring, slik at de ansatte i Mattilsynet er faglig oppdatert på produksjonsdyr og har god kunnskap om gårdsdrift og ulike produksjoner i landbruket?

Begrunnelse

Det vises til at det ble gjennomført en ekstern granskning av Mattilsynets tilsynsvirksomhet i blå og grønn sektor. Her kom det frem at Mattilsynet ikke har gode nok systemer og rutiner for planlegging, gjennomføring og oppfølging av tilsyn. Det opplyses i statsbudsjettet for 2022 at Mattilsynet siden 2019 særlig prioritert å bedre kommunikasjon og kvalitet på tilsyn, og at det arbeides kontinuerlig for å styrke denne delen av virksomheten. Det er også gjennomført en organisasjonsendring ved Mattilsynets hovedkontor våren 2021.
For å ivareta kvalitetssikring i alle ledd i norsk matproduksjon er det viktig at vi har et Mattilsyn som fungerer. Det krever at Mattilsynet har den kunnskapen som trengs for å både utføre inspeksjoner, og til å følge opp og veilede de produsentene som trenger dette. De siste årene har vi imidlertid sett mange eksempler på at dette ikke er tilfellet.
I en artikkel på forskning.no 28. mai i år omtales et forskningsprosjekt om hverdagen til inspektørene i Mattilsynet. Forskerne mener at dette er blant landets mest krevende jobber, der de risikerer å få kritikk uansett hva de gjør: De får ofte kritikk for utilstrekkelig tilsyn når media har saker om dyr som lider. I andre tilfeller får de kritikk for maktmisbruk. Mye av inspektørenes arbeid avhenger av hvordan det fungerer på det mellommenneskelige planet mellom inspektør og matprodusent. En av forskerne som har bidratt til prosjektet, professor Stig S. Gezelius, mener at de beste inspektørene er veldig gode til å utøve skjønn i krevende situasjoner. Han mener at erfaringene og praksisene til de dyktigste inspektørene i større grad bør nedfelles i retningslinjene som alle inspektørene jobber etter.

Sandra Borch (Sp)

Svar

Sandra Borch: Den eksterne granskingen av Mattilsynet, oppsummert i KPMGs rapport 10. desember 2019, viste at Mattilsynet hadde flere utfordringer med styring, organisering og forvaltningspraksis i tilsynsvirksomheten. Mattilsynet iverksatte en rekke tiltak for hvert av funnene i KPMGs rapport.
Omorganiseringen av hovedkontoret i 2021 er ett av tiltakene, og skal bidra til å sikre at Mattilsynet har riktig kompetanse og ressurser til å møte dagens og fremtidens krav. Viktige kriterier som ble lagt til grunn for omorganiseringen var å bidra til at Mattilsynet blir mer brukerorientert, tilbyr flere og bedre digitale tjenester og utvikler en mer målrettet og effektiv offentlig kontroll.
Med brukerorientering menes at Mattilsynet skal ha så god kjennskap til sine brukere og interessenter at den kan omformes til handling både internt og eksternt. Målet er at brukere og interessenter vil merke at Mattilsynet gir god og målrettet veiledning på tilsyn, i møter, samtaler eller via digitale tjenester.
I bakgrunnen for spørsmålet er det vist til professor Stig S Gezelius. Boka «Forvaltning av dyrevelferd i Norge», vil bli tema i ulike fora i Mattilsynet i løpet av høsten.
En egen klagesaksenhet er etablert for å sikre en bedre og mer effektiv klagesaksbehandling. Samtidig får Mattilsynet bedre oversikt over hvilke områder og problemstillinger som utgjør de største utfordringene. Mattilsynet har pekt på at et slikt skille mellom klagesaksenheten og fagavdelingen gjør det mulig å veilede inspektørene bedre, og å gi raskere faglige avklaringer som sikrer enhetlig håndtering.
Mattilsynet har opplyst at det pågår flere organisasjonsutviklingsprosesser for å oppnå best mulig effekt av endringene, og at mer målrettede arbeidsformer, såkalte produktteam for digital utvikling, er etablert. Produksjonsdyr og tilsyn med disse, er prioriterte områder.
Mattilsynet deltar i tilsynsmyndighetenes samordningsgruppe (TSG) som koordineres av Arbeidstilsynet. Hensikten er å heve inspektørenes generelle kompetanse på tilsyn, forvaltning og kommunikasjon, samt å samkjøre seg med andre tilsynsmyndigheter.
For å gjennomføre et godt tilsyn med gårdsdrift og produksjonsdyr, må inspektøren ha kunnskap og forståelse for næringen. Mattilsynet opplyser at de derfor legger stor vekt på å forberede sine inspektører før tilsynskampanjer. Det er også innført nye rutiner for kvalitetssikring av inspeksjonsrapporter for å sikre god forvaltningskvalitet.
Jeg er opptatt av at Mattilsynet skal være godt rustet til å oppfylle sitt samfunnsoppdrag, som blant annet omfatter å bidra til god dyrehelse og dyrevelferd. Jeg mener Mattilsynet har tatt grundig tak i utfordringene som kom fram i den eksterne granskingen av Mattilsynet og arbeider godt med forvaltningskvalitet. Det er et kontinuerlig arbeid, og jeg vil også legge vekt på dette framover i oppfølgingen av Mattilsynet.