Svar
Jan Christian Vestre: Statens eierskap i Statkraft forvaltes innenfor rammene som fremgår av selskapslovgivningen og eierskapsmeldingen. Statens mål som eier i Statkraft er høyest mulig avkastning over tid. Det er styret og ledelsen i selskapet som har ansvaret for forvaltningen av selskapet og for selskapets drift, herunder for selskapets markedsaktiviteter og avlønning av ansatte knyttet til denne delen av virksomheten.
Gjennom selskapslovgivningen og bestemmelser i vedtektene er Statkraft, som andre selskaper, pålagt å rapportere om lønn og annen godtgjørelse til sine ledende ansatte. I selskaper med statlig eierandel tar staten som eier stilling til styrenes retningslinjer for lederlønn på foretaksmøter og generalforsamlinger, og staten er opptatt av at styrene følger statens retningslinjer for lederlønn, herunder at selskapene legger vekt på hensynet til moderasjon. Moderasjon er viktig for denne regjeringen, og ambisjonene fra Hurdalsplattformen følges opp i arbeidet med ny eierskapsmelding. Som del av dette ser vi på muligheter for å begrense bonusutbetalinger til ledende ansatte. Moderasjonshensynet sammenholdt med forventningen om konkurransedyktig godtgjørelse innebærer at gordtgjørelsen ikke skal være høyere enn nødvendig for å tiltrekke og beholde ønsket kompetanse.
Ut over dette er spesifisering av lønnsutgifter for en spesifikk gruppe ansatte ikke påkrevet og fremgår heller ikke av Statkrafts finansielle rapportering. Statkraft viser til at som for andre selskaper er Statkraft avhengig av å kunne tilstrekke seg kompetente ansatte. Det krever at selskapet kan tilby konkurransedyktige betingelser. Samtidig viser selskapet til at det vektlegger at Statkraft ikke skal være lønnsledende, samt at grunnlønnen skal utgjøre hoveddelen av den samlede lønnen for selskapets ansatte, men at selskapet også har ordninger med variabel lønn for alle ansatte. Statkraft har også fremholdt at kraftpriser og forhold direkte påvirket av kraftprisene ikke inngår i kriteriene for fastsettelse av variabel lønn.
Hva gjelder utbetalinger til den gruppen som det her stilles spørsmål om, så har selskapet opplyst at det til enkelte grupper stillinger innenfor markedsvirksomheten er knyttet særlige bonusordninger, i tråd med hva som er markedspraksis for denne typen virksomhet. Dette gjelder virksomheten knyttet til det selskapet kaller trading og origination, dvs. handel med standardiserte og skreddersydde kraftkontrakter. Statkraft fremhever at bonusordningene knyttet til denne virksomheten gir kun utbetaling til ansatte hvis denne delen av virksomheten oppnår et økonomisk overskudd ut over et definert krav. Selskapet understreker videre at evnen til å utvikle og beholde dyktige ansatte har vært en avgjørende forutsetning for denne delen av virksomheten. Statkraft viser til at selskaper opplever stor og økende konkurranse om denne kompetansen, både i Norge og i andre markeder der selskapet opererer, og at konkurransedyktige betingelser er viktig for å opprettholde og videreutvikle denne delen av virksomheten.
Jeg forstår at det kan stilles spørsmål ved bonusordninger slik kraftmarkedet er nå hvor mange opplever ekstreme strømpriser. Den internasjonale energikrisen rammer alle og situasjonen er krevende for mange. Magasinfyllingen har bedret seg gjennom sommeren og det er fagmyndighetenes vurdering at sannsynligheten for at det blir behov for å ta i bruk rasjoneringstiltak før snøsmeltingen neste vår er lav. Regjeringen har allerede innført en rekke tiltak for å håndtere situasjonen. Kraftselskapene er anmodet om å spare på ressursene, og det er innført en ny obligatoriske rapporteringsordning hvor produsentene må rapportere detaljert på bruken av de største magasinene som har mulighet til å lagre vann til neste vinter og vår. Regjeringen vil også utarbeide en ordning som gjør at vannkraftreservene ivaretas når det er lite vann i magasinene. Selv om det er lav sannsynlighet for rasjonering, kommer prisene sannsynligvis til å bli enda høyere i vinter/vår enn tidligere anslått. Regjeringen vil derfor forsterke strømstønadsordningen til husholdningene ytterligere hvor økningen til 90 pst. i stønadsgrad som er satt til 1. oktober fremskyndes til 1. september. På lengre sikt er det imidlertid viktig at vi får opp hastigheten i produksjonen av ny, fornybar energi i flere former. Regjeringen har blant annet vært tydelig på at vi vil legge til rette for en storstilt utbygging av havvind, med en ambisjon om å tildele arealer tilsvarende 30 GW innen 2040. Vi vil også øke vannkraftproduksjonen, og dessuten legge til rette for økt utbygging av lokalprodusert energi som solenergi. For å understøtte dette vil regjeringen øke saksbehandlingskapasiteten for å bidra til raskere konsesjonsbehandling av nett og produksjon av kraft.
Statkraft fremhever at bonusordningen for krafttradere ikke påvirker strømprisene i engrosmarkedet og at ordningen skal bidra til viktig markedskompetanse i selskapet. Selskapets markedskompetanse er blant Statkrafts største fortrinn og markedsaktivitetene understøtter statens mål som eier gjennom å bidra til inntekter som blant annet gir grunnlag for utbytter til eier. Disse utbyttene bidrar til å finansiere viktige goder for fellesskapet over statsbudsjettet, jf. de tiltakene vi nå gjennomfører knyttet til situasjonen i kraftmarkedet.
Som nevnt over omfatter ikke Statkrafts finansielle rapportering lønnsforhold for enkeltansatte eller grupper av ansatte ut over det som følger av selskapslovgivningen, men lønnskostnader rapporteres samlet for hvert enkelt land der selskapet har aktivitet. Statkraft opplyser at personalkostnader, inkludert kostnader til fast lønn og eventuelle avsetninger til variabel lønn, er inkludert i de driftskostnadene som hvert kvartal rapporteres for hvert enkelt av selskapets segmenter. Om det er betydelige endringer i driftskostnadene vil årsaken bli kommentert som del av selskapets rapportering, slik også gjort i dette tilfellet.
Jeg er opptatt av at vi i vår eieroppfølging er bevisste på at det utfra konkurransehensyn ikke skal være verken en fordel eller ulempe å være eid av staten, jf. også statens eierprinsipp nr. 10, som fremgår av eierskapsmeldingen. Statkraft viser til at dersom Statkraft skulle rapportert mer detaljert på dette området enn det som følger av rapporteringsregelverket, et regelverk som gjelder for andre selskaper med denne typen aktivitet, kan selskapets konkurranseposisjon på dette området svekkes ved at detaljer knyttet til lønnsbetingelsene hos ansatte i Statkraft vil gjøres tilgjengelige for selskapets konkurrenter, uten at tilsvarende informasjon om betingelsene i konkurrerende selskaper er tilgjengelig for Statkraft. Dette er avveininger som selskapet står nærmest til å gjøre.