Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2560 (2021-2022)
Innlevert: 02.08.2022
Sendt: 02.08.2022
Besvart: 04.08.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hvor mye vil bilister anslagsvis måtte betale i bompenger når ferjefri E39 fra Kristiansand til Trondheim står ferdig (Ber om å få oppgitt anslag på bompengekostnaden per passering for de ulike delstrekningene)?

Begrunnelse

Dagens planer for ferjefri E39 er svært miljøfiendtlige og kostbare. Dagens trasé vil ødelegge store mengder verdifull matjord og urørt natur. Veiprosjektet vil også føre til kraftig trafikkøkning, som vil gjøre det vanskelig å nå både Norges klimamål, nullvekstmålet for byene og målet om godsoverføring fra vei til sjø og bane. Prosjektet vil også bli svært dyrt, både for staten og for folk gjennom økte bompenger.
Det har kommet mye ny kunnskap om alvoret i situasjonen for natur og klima, samt hvor enorme kostnadene for veiprosjektet kan bli, siden planleggingen av ny E39 startet, uten at dette har fått vesentlig innvirkning på planene til nå. Dagens økonomiske situasjon tilsier at det bør gjøres en ny vurdering av planene for ny E39 og andre miljøfiendtlige og kostbare motorveiprosjekt.
Den foreløpige prislappen på ferjefri E39 mellom Trondheim og Kristiansand er på svimlende 382 mrd. kroner. Kostnadene har økt betydelig siden prosjektet først ble lansert.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I begrunnelsen for spørsmålet refereres det til «dagens planer for ferjefri E39» mellom Kristiansand og Trondheim.
Jeg vil innledningsvis bemerke at i stortingsmeldingen Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022–2033 (NTP) er begrepet «ferjefri» benyttet to ganger, om prosjektene E39 Ådland–Svegatjørn (Hordfast) og E39 Ålesund–Molde. Det er gjort et betydelig utrednings- og utviklingsarbeid for å undersøke mulighetene for å gjøre hele E39 ferjefri, men det er altså ikke slik at det med prioriteringene i NTP er lagt opp til å virkeliggjøre disse planene innenfor 12-års-perioden. Jeg vil minne om at spørsmålet om å starte bygging av disse prosjektene uansett vil måtte besluttes av Stortinget.
Både Hordfast og Ålesund - Molde er forutsatt delvis finansiert med bompenger. Det bompengebidraget som er lagt til grunn i NTP utgjør om lag 14,4 mrd. 2021-kr for Hordfast og 4 mrd. 2021-kr. for Ålesund Molde. Hordfast har ikke kommet tilstrekkelig langt til at det foreligger konkrete forslag om bompengetakstene.
Det foreligger lokalpolitiske bompengevedtak for E39 Ålesund-Model, trinn 1 Vik-Molde, der det er lagt til grunn en gjennomsnittstakst for prosjektet på mellom 56 og 63 kr i 2022-prisnivå.
Den eneste fjordkryssingen som er under bygging er E39 Rogfast. Av Prop. 54 S (2020-2021) går det fram hva som er forutsatt om bompenger i dette prosjektet. Det er lagt til grunn en gjennomsnittstakst på 374 2017-kr. Omregnet til 2020-prisnivå er gjennomsnittstaksten om lag 409 kr.
For øvrige fjordkrysninger er planarbeidet ikke kommet tilstrekkelig langt til at det er mulig å oppgi bompengeanslag.