Skriftlig spørsmål fra Tobias Drevland Lund (R) til utenriksministeren

Dokument nr. 15:2588 (2021-2022)
Innlevert: 05.08.2022
Sendt: 08.08.2022
Besvart: 16.08.2022 av utenriksminister Anniken Huitfeldt

Tobias Drevland Lund (R)

Spørsmål

Tobias Drevland Lund (R): Dagbladet avslører at regjeringen arbeider med en avtale med USA om at norsk-produserte våpen skal kunne videreselges fra USA etter amerikansk eksportregelverk.
Hvordan vil utenriksministeren håndheve norske eksportregler for våpnene som videreselges og sørge for at de ikke vil ende i land som Norge har besluttet å ikke eksportere våpen til direkte, som Saudi-Arabia?

Begrunnelse

Dagbladet avslørte 1. juli at Utenriksdepartementet og Forsvarsdepartementet er involverte i å lage en avtale mellom Norge og USA som skal legge til rette for at USA kan videreselge norske våpensystemer til tredjeland.
Dagbladet siterer et brev sendt av materielldirektør Morten Tiller i Forsvarsdepartementet til generalløytnant Charles Hooper i Defense Security Cooperation Agency (DSCA) i USA. Der går det fram følgende:

- At tredjeland vurderer å kjøpe norskprodusert forsvarsmateriell.
- At DSCA kan fasilitere salget gjennom USAs Foreign Military Sales-system.
- At Forsvarsdepartementet ønsker en slik ordning velkommen.
- At Forsvarsdepartementet «har allerede begynt å rulle ut en tentativ prosedyre for å koordinere, godkjenne og innføre slike salg i tråd med det nasjonale eksportkontrollregler og lovverk.»

Verken UD eller FD svarer på spørsmål fra Dagbladet om departementene kan garantere at norske våpen ikke vil bli brukt av Saudi-Arabia i deres krigføring i Jemen. Spesialrådgiver Birgitte Frisch i FD refererer i sitt svar til at avtalen skal beskytte norsk forsvarsevne og norsk forsvarsteknologi, men ikke til Norges menneskerettsfunderte eksportrestriksjoner.
Norge er forpliktet av FNs Arms Trade Treaty til å avslå våpensalg når det er stor risiko for at våpnene vil bli brukt til å begå menneskerettsbrudd eller andre overgrep mot sivile. Traktaten plikter Norge til kontrollere sluttbruker av våpnene, ikke bare den umiddelbare importøren.
Stortinget presiserte i 1997 hvilke vurderinger Utenriksdepartementet skal legge til grunn før det kan godkjenne våpeneksport:

«Utenriksdepartementets vurdering av disse forholdene omfatter en vurdering av en rekke politiske spørsmål, herunder spørsmål knyttet til demokratiske rettigheter og respekt for grunnleggende menneskerettigheter.»

Det framstår uklart hvordan regjeringen skal håndheve Norges vedtatte eksportrestriksjoner for våpen som USA videreselger gjennom sitt eget Foreign Military Sales-system. USA eksporterer i dag våpen gjennom dette systemet til stater med godt dokumenterte brudd på menneskerettighetene og folkeretten. Den største mottakeren er Saudi-Arabia, som per i fjor hadde åpne salgskontrakter for 126,6 milliarder dollar med USA gjennom Foreign Military Sales-systemet.

Anniken Huitfeldt (A)

Svar

Anniken Huitfeldt: Saken handler overordnet om å sikre et robust industrisamarbeid mellom Norge og USA, for å styrke leveransesikkerhet for oss selv og våre allierte. En streng eksportkontroll er like fullt en ufravikelig forutsetning.
Den lovfestede taushetsplikten setter strenge begrensninger for innsyn i konkrete eksportsaker. Utenriksdepartementet kan verken bekrefte eller avkrefte hvilke saker som behandles eller hva utfallet blir.
Regjeringen kan fatte nødvendige politiske beslutninger når det kommer til viktige utenriks- og sikkerhetspolitiske interesser. Stortinget vil, i tråd med praksis, konsulteres.