Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:2610 (2021-2022)
Innlevert: 10.08.2022
Sendt: 10.08.2022
Besvart: 22.08.2022 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Rasmus Hansson (MDG)

Spørsmål

Rasmus Hansson (MDG): NRK skrev 06.08 om skadelige mengder PFAS i regnvann. Mennesker eksponeres også på flere andre måter i hverdagen gjennom ulike produkter. PFASer bryter ikke ned, og flere av dem akkumulerer i mennesker og miljø med de skadelige virkningene det kan innebære. Norge, Tyskland, Nederland, Danmark og Sverige har foreslått et forbud mot alle PFASer for hele EU, men dette kan ta tid å få gjennom.
Vil regjeringen vurdere å få til felles nasjonale forbud med forslagsstillerne i disse fire andre landene før et EU-forbud er på plass?

Begrunnelse

PFASer finnes i en rekke produkter mennesker omgir seg i hverdagen, og stoffene lekker gradvis over i miljøet og mennesker gjennom bruk. Siden stoffene ikke bryter ned, betyr det at de akkumulerer og at mengdene som er i omløp øker konstant. Det er også svært vanskelig og dyrt å få trygt deponert eksponerte masser med stoffene når de først havner i miljøet. Flere av PFASene kan tas opp og akkumuleres i dyr og mennesker. Konsekvensene dette vil ha på lengre sikt er ikke godt nok kartlagt, men vi vet at flere forskere påpeker at dette kan ha svært alvorlige konsekvenser når selv lav eksponering kan føre til flere helseproblemer for dyr og mennesker.
Erfaringer fra tidligere prosesser for å få på plass miljøreguleringer både nasjonalt og internasjonalt viser at sterke næringsinteresser ofte jobber for å svekke hvor sterke reguleringene blir, slik at de kan fortsette å selge produkter på tross av at de har problematiske effekter. Det er heller ingen garanti for at et forslag i EU vil gå gjennom raskt nok, eller at det blir innordnet slik man ser det for seg.
Med tanke på hvor alvorlige disse stoffene er og at de aldri brytes ned, bør man se på alle muligheter for å få begrenset eksponeringen fra PFAS så raskt som mulig. Et alternativ her er å få på plass selvstendige nasjonale forbud inntil et tilstrekkelig forbud i hele EU er på plass. Felles nasjonale forbud for de landene som nå stiller forslag om forbud i EU kan bidra til at andre land i Europa og land på andre kontinenter også kan ta grep på egenhånd, og også bidra til at EU vil ha viktige erfaringer og lærepunkter å hente når de eventuelt skal iverksette et forbud for hele EU. Norge må fortsatt være en aktiv pådriver for et forbud i EU for å få dette på plass, men det er heller ikke en motsetning til at vi også kan gå foran med andre land for å begrense denne skadelige utviklingen så raskt som mulig.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Jeg deler bekymringene rundt eksponering for PFAS-er og andre miljøgifter. Norske miljømyndigheter har lenge jobbet for utfasing av PFAS-er, og har dette som særskilt satsningsområde.
PFAS-er er en gruppe med tusenvis av stoffer, som gir produkt vann- og smussavvisende egenskaper og blir brukt blant annet i industriprosesser og brannskum, til impregnering av tekstiler, i matemballasje og slippbelegg i kokekar. Stoffene blir i liten grad brutt helt ned og hoper seg opp i både menneske og miljøet og kan transporteres over store avstander med hav- og luftstrømmer. Flere PFAS-er kan gi fosterskader, forstyrre forplantningsevnen og er mistenkt for å kunne gi kreft. PFAS-er kan ha andre alvorlige langtidseffekter som å forstyrre hormonsystemet og påvirke immunforsvaret og effekten av vaksiner. Det er mange tilfeller av alvorlig PFAS-forurensning av jord og vann i Norge og i resten av verden.
Norge var tidlig ute med nasjonale forbud mot miljøgifter, men prioriterer nå å jobbe på internasjonalt nivå. Den mest effektive reguleringen for et giftfritt miljø og trygge forbrukerprodukter skjer gjennom internasjonale avtaler, også fordi handel med produkter skjer på tvers av verdensdelene, og utslipp kan fraktes over lange avstander med hav- og luftstrømmer. Norge har felles regelverk med EU på kjemikalieområdet gjennom EØS-avtalen, og det europeiske samarbeidet er nå hjørnesteinen i det nasjonale arbeidet vårt. I stedet for at landene skal regulere en mengde stoffer hver for seg, deltar myndighetene i realiteten i et stort dugnadsarbeid, der alle bidrar til det som i dag er det fremste kjemikalieregelverket i verden. Norske miljømyndigheter bruker betydelige ressurser på dette omfattende arbeidet og er et av landene som fremmer flest forslag om fareklassifisering, forbud og andre reguleringer, noe som også gir oss stor påvirkningsmulighet.
Eksempler på internasjonale PFAS-reguleringer Norge står bak er forbud mot PFOA og relaterte stoffer i EU, noe EU-kommisjonen brukte som grunnlag da PFOA ble forbudt globalt. Norge har fått gjennomslag for forbud mot PHs og relaterte stoffer i EU og globalt. Og nå jobber Norge sammen med flere europeiske land for å få på plass generelt forbud mot alle PFAS-er i Europa.
Det er et svært begrenset handlingsrom til å innføre nasjonale reguleringer av kjemikalier eller stille egne nasjonale krav til produkter. Nasjonale reguleringer vil kunne være i strid med våre internasjonale forpliktelser. Samtidig vil det ha mindre effekt med tanke på beskyttelse av menneskers helse og miljøet, enn å være sterk pådriver internasjonalt som Norge er. Det går heller ikke raskere. I Norge er dette utprøvd, med nasjonalt forbud mot PFOA i forbrukerprodukter som ble innført fra 2013, etter at det i 2006 ble fremmet som del av et arbeid med å forby stoffer på den norske prioritetslista. Arbeidet var svært ressurskrevende, tok mange år å få på plass og hadde liten effekt utover våre landegrenser. EFTAs overvåkingsorgan ESA gikk til sak mot Norge for brudd på EØS-forpliktelsene.
Forbrukerne kan velge produkter med miljømerking, for eksempel Svanen, disse inneholder ikke stoffer på den norske prioritetslista og er en generell hjelp for forbrukerne med å velge miljøvennlige alternativer.