Skriftlig spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2613 (2021-2022)
Innlevert: 10.08.2022
Sendt: 11.08.2022
Besvart: 19.08.2022 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Hvorfor har statsråden utelatt Svalbard fra det utsendte lovforslaget som skal sikre sjøfolk norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel og i norske farvann?

Begrunnelse

I det utsendte høringsnotatet knyttet til lovforslaget står det følgende å lese på side 93:

«Lovens gis ikke anvendelse på Svalbard. En regulering som foreslått kan være problematisk å forene med Svalbardtraktatens krav. Det vises til traktatens artikkel 3 og de særlige konsekvenser det aktuelle lovforslaget kan få for skipstrafikk. Ut fra en helhetsvurdering gis loven ikke anvendelse på Svalbard.»

Den vanligste fortolkningen av artikkel 3 i Svalbardtraktaten er at dette er en bestemmelse som skal sikre traktatmaktenes undersåtter lik rett til adgang og opphold, samt til å drive maritim virksomhet og industri-, bergverks- og handelsvirksomhet (i den engelske teksten «commercial») så lenge de retter seg etter de stedlige lover og forskrifter. Som en konsekvens av dette kan det ikke innføres noen form for monopol. Med andre ord en «likebehandlingsbestemmelse». Samtidig som den tydelig slår fast at enhver aktør skal rette seg etter de stedlige lover og forskrifter.
Undertegnende forundrer seg over at regjeringen tar Svalbard ut av lovforslaget med begrunnelse i denne traktaten når bakgrunnen for lovforslaget er nettopp å sikre like kjøreregler i arbeidslivet til sjøs, uavhengig av skipets flagg, eller sjømannens nasjonalitet.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Det fremgår av Hurdalsplattformen at regjeringen vil innføre et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel, herunder for offshoreflåten. Lovforslaget som nå er på høring følger opp Hurdalsplattformen, Stortingets anmodningsvedtak 834–837 (2020–2021) og anbefalingene fra et partssammensatt maritimt utvalg, nedsatt av Solberg-regjeringen høsten 2020 (Holmefjordutvalget).
I norske farvann og på norsk sokkel er det i dag en høy andel utenlandske skip innen kystfarten, cruise og visse offshore-segment, der de ansatte har et lønnsnivå som til dels ligger betydelig lavere enn norsk nivå. Regjeringen har derfor foreslått å innføre et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel.
Formålet med den foreslåtte loven er å fremme et rettferdig og anstendig arbeidsliv i norske farvann, i norsk økonomisk sone og på norsk sokkel ved å sikre arbeidstakere på skip norske lønns- og arbeidsvilkår. Loven vil beskytte arbeidstakerne, hindre sosial dumping og motvirke lavtlønnskonkurranse.
Regjeringen har arbeidet raskt for å få dette lovforslaget på plass. Det gikk under sju måneder frå regjeringen ble utnevnt i statsråd 14. oktober 2021 til forslag til lov om norske lønns- og arbeidsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel ble sendt på høring 30. mai 2022.
Forslaget om å utelate Svalbard fra lovens virkeområde er utarbeidet i samråd med Utenriksdepartementet, da det er Utenriksdepartementet som har ansvar for Svalbardtraktaten.
Som det vises til i høringsnotatet, er begrunnelsen for å utelate Svalbard at et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår om bord på utenlandske skip kan være problematisk å forene med Svalbardtraktatens krav. Det vises til traktatens artikkel 3 og de særlige konsekvenser det aktuelle lovforslaget kan få for skipstrafikk. Ut fra en helhetsvurdering er det derfor foreslått at loven ikke gis anvendelse på Svalbard.
Lovforslaget er på høring frem til 31. august. Innretningen på reguleringen av de ulike segmentene og lovforslaget som helhet vil bli vurdert i lys av de høringsinnspill som kommer inn.