Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2627 (2021-2022)
Innlevert: 12.08.2022
Sendt: 12.08.2022
Besvart: 23.08.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Det er rundt 5 millioner bolter produsert av Østfoldbedriften Pretec til sikring av vei- og tunneler i Norge. Nå trues bedriften av endringer i vegnormalen som snevrer inn muligheten til å levere til det norske markedet. Dette kan føre til monopolsituasjoner noe en må søke å unngå.
Vil statsråden ta initiativ ovenfor Statens vegvesen til å få på plass et fornuftig funksjonskrav i vegnormalen som bidrar til reell konkurranse og dermed bedre priser/resultater for skattebetalerne?

Begrunnelse

I ny vegnormal N500 har Statens vegvesen (SVV) innsnevret kravene til egenskaper for utgangsmaterialet på bergsikringsbolter. Tidligere har SVV åpnet for å typegodkjenne bolter basert på funksjon. I ny vegnormal fjernes nå denne godkjennelsen.
Det medfører at den største leverandøren i markedet risikerer å ikke lenger få levert sine produkter til det norske markedet. Dette er et marked med få leverandører og bortfall av den største leverandøren vil medføre økte kostnader.
Stortinget har i nasjonal transportplan vedtatt klare politiske føringer om kostnadseffektivitet, prosjektoptimalisering og utvikling av ny teknologi. Ved å stramme inn krav i anskaffelsesregelverk på en slik måte at et norsk markedsledende selskap som har levert millioner av produkter i over 10 år ekskluderes fra markedet må ansees som et klart brudd med føringene i nasjonal transportplan.
Skattebetalerne er tjent med å få mest mulig vei, tunnel og rassikring for pengene sine. Det er statsrådens ansvar å sørge for at SVV legger til rette for dette.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har undersøkt saken nærmere med Statens vegvesen.
Jeg vil vise til at det i dag finnes tre norske leverandører av bergsikringsbolter, Vik Ørsta, Galvano Tia og Pretec. Utenfor landets grenser finnes det mange flere leverandører av bolter som også kan levere til Norge. Det har de siste 10-15 årene vært kontakt med mange leverandører som ønsker å levere bergsikringsbolter til det norske markedet. Med internasjonale handelsavtaler kan varer og tjenester leveres på tvers av landegrenser, og monopolsituasjonen som det vises til i spørsmålet er ikke reell.
Kontrollrådet sertifiserer 11 ulike stålverk i 7 land etter standarden som Statens vegvesen krever, NS-EN 3576-3, samt at tilsvarende selskaper i andre land også har tilsvarende sertifiseringer. Også Pretec, som produserer sine bolter hos et datterselskap i Kina, har mulighet til å få sertifisert stålet de bruker i sine bolter hos sin stålleverandør ved å benytte Kontrollrådet eller andre tilsvarende selskap. Det vises også til at det er åpnet for bruk av andre ståltyper i regelverket, så lenge stålets egenskaper er like gode som for et stål produsert etter NS-EN 3576-3 og at det er utført tilsvarende kvalitetskontroll.
Endringen i regelverket gjør at boltene Pretec nå produserer ikke tilfredsstiller kravene fordi deres kinesiske stålleverandør produserer etter en kinesisk stålstandard som har tallkrav og kvalitetskontroll som avviker fra NS-EN 3576-3. At en leverandør må gjøre endringer i sin produksjon som følge av regelverksendringer er en naturlig del av utviklingen både i anleggssektoren og andre sektorer.
Det er krav til hundre års dimensjonerende brukstid for stabilitetssikringen i norske tunnelkonstruksjoner. Dette inkluderer også bergsikringsbolter. Et rent funksjonskrav som ivaretar dette vil bli svært overordnet og vanskelig å forholde seg til for de som skal anvende regelverket. Det å skulle kontrollere og dokumentere at eventuelle funksjonskrav for boltene er tilfredsstilt vil være svært krevende for byggherren/totalentreprenøren i det enkelte prosjekt. Regelverket kan ikke bli så avansert og omstendelig at håndhevere av regelverket ikke kan utføre oppgaven.
Det å bruke en kombinasjon av funksjonskrav og standarder slik det er lagt til grunn i veinormalene er i henhold til forskrift om offentlige anskaffelser en godkjent måte å utforme en kravspesifikasjon på.
Vedlagt følger også brev fra Statens vegvesen til Pretec 27. juni 2022, som svar på Pretecs henvendelse til vegvesenet om samme tema. Her redegjøres det grundigere for prosessen rundt, og begrunnelsen for, endringen i vegnormal N500 Vegtunneler.

Vedlegg i pdf-format