Erlend Wiborg (FrP): Det er rundt 5 millioner bolter produsert av Østfoldbedriften Pretec til sikring av vei- og tunneler i Norge. Nå trues bedriften av endringer i vegnormalen som snevrer inn muligheten til å levere til det norske markedet. Dette kan føre til monopolsituasjoner noe en må søke å unngå.
Vil statsråden ta initiativ ovenfor Statens vegvesen til å få på plass et fornuftig funksjonskrav i vegnormalen som bidrar til reell konkurranse og dermed bedre priser/resultater for skattebetalerne?
Begrunnelse
I ny vegnormal N500 har Statens vegvesen (SVV) innsnevret kravene til egenskaper for utgangsmaterialet på bergsikringsbolter. Tidligere har SVV åpnet for å typegodkjenne bolter basert på funksjon. I ny vegnormal fjernes nå denne godkjennelsen.
Det medfører at den største leverandøren i markedet risikerer å ikke lenger få levert sine produkter til det norske markedet. Dette er et marked med få leverandører og bortfall av den største leverandøren vil medføre økte kostnader.
Stortinget har i nasjonal transportplan vedtatt klare politiske føringer om kostnadseffektivitet, prosjektoptimalisering og utvikling av ny teknologi. Ved å stramme inn krav i anskaffelsesregelverk på en slik måte at et norsk markedsledende selskap som har levert millioner av produkter i over 10 år ekskluderes fra markedet må ansees som et klart brudd med føringene i nasjonal transportplan.
Skattebetalerne er tjent med å få mest mulig vei, tunnel og rassikring for pengene sine. Det er statsrådens ansvar å sørge for at SVV legger til rette for dette.