Skriftlig spørsmål fra Sveinung Stensland (H) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2640 (2021-2022)
Innlevert: 15.08.2022
Sendt: 15.08.2022
Besvart: 25.08.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Sveinung Stensland (H)

Spørsmål

Sveinung Stensland (H): Mener justisministeren det er avdekket behov for å endre regelverket knyttet til informasjonsdeling mellom etatene i saker som omhandler psykisk syke med voldelig eller truende atferd, og hvilke endringer vurderer justisministeren som nødvendige for å bedre den tverrsektorielle samhandlingen?

Begrunnelse

I interpellasjonsdebatt om temaet 3. mai 2022 uttalte justisministeren at hovedbudskapet fra Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom) sin rapport etter øksedrapet i Haugesund 2019 «først og fremst [er] at det svikter i samhandlingen og informasjonsutvekslingen mellom helsevesenet og politiet, og det er nettopp en av de tingene som helseministeren og jeg har jobbet sammen om å se på siden høsten i fjor, og som vi ønsker å gjøre forbedringer på». Videre uttalte justisministeren at den tverrsektorielle samhandlingen må vi bedre og at «[vi må] også være åpne for å vurdere regelverket hvis det avdekkes behov for det».
Den 14. juni 2022 la Henriksen-utvalget frem rapport om evaluering av PSTs og politiets håndtering i tilknytning til Kongsberg-hendelsen 13. oktober 2021. Rapporten peker på de samme forholdene som Ukom og evalueringsutvalget etter terrorhendelsen i Al Noor-moskeen peker på: samhandlingen og informasjonsdelingen mellom politiet og helsesektoren er for dårlig, og regelverket hemmer politiet og helsesektorens mulighet til å drive forebyggende arbeid rettet mot psykisk syke som begår kriminalitet.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Som representanten Stensland påpeker er evalueringene av Kongsberg-hendelsen, Al-Noor-hendelsen og UKOM-rapporten tydelig på at både informasjonsutvekslingen og samhandlingen mellom helse- og omsorgstjenestene og politiet i oppfølgingen av psykisk syke personer som fryktes å kunne utøve vold eller trusler, må bli bedre. Dette forutsetter at regelverket gir tilstrekkelig handlingsrom for informasjonsutveksling. I tillegg må det være tilstrekkelig kunnskap om og klare rutiner for praktisering av regelverket i etatene.
Innspill mottatt fra politiet og helse- og omsorgstjenestene har tydet på at det ikke er regelverket som er hovedproblemet, men praktiseringen av det, herunder kunnskapen om hvilket mulighetsrom det er for å kunne utveksle opplysninger mellom etatene. UKOM-rapporten er tydelig på at mye kan forbedres innenfor gjeldende rett, og hovedtyngden av anbefalingene i evalueringsrapportene peker på forbedring av samhandlingen.
Politihøgskolens evaluering av PSTs og politiets håndtering i tilknytning til Kongsberg-hendelsen 13. oktober 2021 beskriver samtidig det som benevnes som et verdimessig spenningsfelt mellom berørte etaters regelverk for informasjonsutveksling. Beskrivelsen bekrefter politiets vedvarende opplevelse av at etatenes ulike vektlegging av hensynet til samfunnsvernet, er en utfordring for det forebyggende arbeidet. Jeg har notert meg at evalueringsutvalget foreslår unntak for ulike aktørers lovbestemte taushetsplikt i tilfeller hvor det, slik utvalget foreslår, etableres et formalisert tverretatlig samarbeid for å forebygge mulige straffbare forhold fra psykisk syke med tilbøyelighet til voldelig adferd. Disse forslagene vil jeg, i samarbeid med blant annet helse- og omsorgsministeren, se nærmere på. Som jeg tidligere har uttalt i Stortinget, utelukker jeg altså ikke lov eller forskriftsendringer hvis det etter nærmere vurderinger viser seg nødvendig.
For øvrig er revisjonen av rundskrivet om «Helsetjenestens og politiets ansvar for psykisk syke – oppgaver og samarbeid» godt i gang. Det reviderte rundskrivet vil blant annet inneholde veiledning om utveksling av informasjon og taushetsplikt mellom politiet og helse- og omsorgstjenestene i oppfølgingen av psykisk syke med tilbøyelighet til voldelig adferd. Samtidig vurderes det å etablere mer formaliserte samarbeidsrutiner. Også øvrige forslag i evalueringsrapportene vil bli nøye vurdert i det videre arbeidet, i tett samarbeid med helse- og omsorgsministeren.