Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2660 (2021-2022)
Innlevert: 16.08.2022
Sendt: 17.08.2022
Besvart: 26.08.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Fører kollapsen på Tretten bru i Gudbrandsdalen til at statsråden vil snu og nå være med på å bidra til umiddelbare bevilgninger og prioriteringer sånn at arbeidet med flere av broene i Østfold, deriblant Sarpsbru, kanalbroen i Moss og Kjøkøysund bru kan forseres?

Begrunnelse

Statsråden og regjeringen har gjennom diverse spørsmål fra undertegnende nektet å bidra med egne statlige midler til bla. ny Sarpsbru i Sarpsborg, kanalbroen i Moss og Kjøkøysund bro i Fredrikstad på vei til Hvaler. Dette er broer som er i meget dårlig stand og det haster å få bygget nye. Statsråden har hele tiden vist til at dette må Viken fylkeskommune håndtere, men Viken fylkeskommune som også er styrt av statsrådens parti vil ikke prioritere midler og/eller prioritering til at disse broene kan bli bygget raskest mulig, uten bompenger. Gjennom lang tid har det blitt hevdet at Tretten bru i Gudbrandsdalen var i forsvarlig stand, noe som ikke viste seg å være korrekt. Når en vet at de nevnte broene i Østfold er i meget dårlig forfatning lurer jeg derfor på om statsråden nå vil endre sitt tidligere standpunkt om ikke å bidra til disse broene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bruer på fylkesvei forvaltes og eies av fylkeskommunen. Det er opp til fylkeskommunen selv å prioritere samferdselsprosjekter på sine fylkesveier.
Tretten bru er for øvrig av en helt annen type konstruksjon enn bruene spesifikk nevnt i spørsmålet, og det er ikke funnet annen sammenheng mellom hendelsen på Tretten og behovene Viken fylkeskommune søker å møte ved å planlegge disse nye bruene i Østfold.
Til informasjon har Statens havarikommisjon overtatt ansvaret for granskningen av hva som skjedde når Tretten bru kollapset og det pågår arbeid både med opprydding for å få åpnet E6 og for å få plass midlertidig bru.
Når det gjelder bevilgninger til fylkesvei utover det som fordeles over Kommunal- og distriktsdepartementet budsjett og fylkeskommunenes egne midler, forvalter Statens vegvesen i dag enkelte tilskuddsordninger til fylkesveier. I denne sammenheng kan nevnes en ordning øremerket til oppgradering av fylkesveier for tømmertransport (Kap. 1320, post 64) og en tilskuddsordning øremerket til vedlikehold, fornying og utbedring av fylkesveiene (Kap 1320, post 65).
Midlene på post 64 til oppgradering av fylkesveier for tømmertransport blir bl.a. benyttet til oppgradering av enkelte bruer på fylkesveinettet innenfor det såkalte «bruprogrammet». Formålet er å oppgradere disse bruene for tømmertransporten. Midlene skal benyttes til forsterking av bruene som ikke tåler 60 tonn totalvekt. Bruene som representanten nevner er ikke en del av dette bruprogrammet. Midlene som bevilges over post 65 prioriteres av fylkeskommunene selv innenfor kriteriene forstørring av bo- og arbeidsmarkedsregioner og/eller viktige næringsveier.
Jeg vil avslutningsvis vise til at regjeringen har styrket fylkeskommunenes økonomi i statsbudsjettet for innværende år med 900 millioner kroner.