Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2678 (2021-2022)
Innlevert: 19.08.2022
Sendt: 19.08.2022
Besvart: 26.08.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Vil statsråden legge til rette for at byggestart på hovedentreprisen på Ringeriksporteføljen kan skje i 2024 slik både Nye Veier og statsråden selv har bekreftet er mulig og er statsråden enig i at når så betydelige investeringer gjøres lokalt med basis i et oppdragsbrev fra regjeringen og stortingsbehandling av NTP, så er det minste man bør kunne kreve at det er forutsigbarhet i prosessen fra statens side?

Begrunnelse

I NTP er det avsatt 6,6 mrd. kr til Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 i første seksårsperiode. Stortinget har også innvilget en driftskreditt på 1 mrd. kr til prosjektet i tillegg til planmidlene i Statsbudsjettet og fylkeskommunens bompengegaranti på 3 mrd. kr.
Det er kjent at Nye Veier gjennom optimalisering av prosjektet har funnet gode innsparingsmuligheter på ca. 3 mrd. kr i forhold til det som lå til grunn ved KS2.
Nye Veier AS har i brev til Samferdselsdepartementet 4. mars i år bekreftet at de er enige med Jernbanedirektoratet om effektmålene for prosjektet som nå kalles Ringeriksporteføljen, og at de er klare til å starte arbeidet med en utbyggingsavtale med mål om ferdigstillelse av grunnlaget i løpet av 2022. Dette vil muliggjøre oppstart av hovedanleggsentreprisen i 2024. Imidlertid venter de fortsatt på at SD fastsetter effektmålene i hht. Rammeavtalen mellom NV og SD.
Statsråden har denne våren bekreftet at oppstart for hovedentreprisen er mulig i 2024, jfr. bl.a. svar til Sandra Bruflot 28.04.2022. Imidlertid har signaler fra politisk ledelse i SD denne våren og sommeren sådd tvil om hvorvidt statsråden vil legge til rette for at dette skal skje.
Denne usikkerheten som er skapt av uttalelser fra SD har naturlig nok ført til frustrasjon og bekymring i de berørte lokalsamfunn. Derfor så en rekke Arbeiderparti-ordførere seg nylig tvunget til adressere problemstillingen i et åpent brev til statsråden. Brevet er gjengitt media 30.07.2022.
Jeg er ikke kjent med om statsråden har besvart ordførernes spørsmål.
Jeg forstår godt disse ordførernes frustrasjon over den manglende forutsigbarheten i denne prosessen. Det er nå mer enn 30 år siden Stortinget vedtok at Ringeriksbanen skulle bygges. Det er mer enn 9 år siden et samlet Storting løftet Ringeriksbanen inn i NTP med antatt byggestart i 2018. Nå er prosjektet omsider ferdig planlagt og klart for endelig vedtak i Stortinget.
Avslutningsvis vil jeg minne statsråden på at fremtredende arbeiderpartirepresentanter gikk ut i valgkampen i fjor og garanterte for at en arbeiderpartiledet regjering skulle sørge for byggestart på Ringeriksbanen i 2022.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Innenfor de økonomiske planrammene til den nasjonale transportplanen som ble lagt frem i mars i fjor var det tatt høyde for at fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Skaret–Hønefoss (FRE16) kunne starte opp mot slutten av 2024 eller i begynnelsen av 2025. I transportplanen var det samtidig tatt forbehold om at ressursbruken i det enkelte budsjettår vil bli tilpasset det samlede økonomiske opplegget i statsbudsjettet, innenfor rammene som følger av handlingsregelen og tilstanden i norsk økonomi. Det ble presisert at endringer i det budsjettmessige handlingsrommet fremover vil kunne påvirke innfasing og gjennomføring av planen.
Vi er nå i en situasjon hvor det budsjettmessige handlingsrommet har endret seg betydelig sammenlignet med for bare ett år siden. Regjeringen redegjorde i Prop. 115 S (2021–2022) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2022 for at det er nødvendig å gjennomgå planene for byggeprosjekter i statlig sivil sektor. Det ble i samme proposisjon varslet at regjeringen også vil komme tilbake til Stortinget med en vurdering av samferdselsprosjekter i forslag til statsbudsjett for 2023. Den nye sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa gjør det nødvendig å prioritere opp forsvar og sivil beredskap. Samtidig er aktiviteten i norsk økonomi høy, med raskt stigende renter og kostnadspress. Dersom regjeringen øker sin pengebruk nå, vil det bidra til å forverre den allerede vanskelige situasjonen for folk. Det krever at regjeringen fører en ansvarlig økonomisk politikk, og ikke setter i gang flere prosjekter enn det økonomien kan tåle.
Samferdselsprosjekter er dyre, og det er derfor viktig at vi får mest mulig vei og bane for pengene. Allerede igangsatte prosjekter må naturligvis fullføres. Gitt det trangere handlingsrommet på statsbudsjettene, kommer vi ikke utenom å måtte vurdere om en del prosjekter på planstadiet kan utsettes. Fellesprosjektet på Ringerike vil koste flere titalls milliarder, og er da – sammen med flere andre store prosjekter – naturlig å se nærmere på i denne prosessen. Uansett hvilke utsettelser som eventuelt kommer, må vi fremover i enda større grad se etter løsninger som gir kostnadsreduksjoner, samtidig som fremkommelighet og nytte opprettholdes.
I representantens begrunnelse for spørsmålet vises det til et åpent brev fra ordførere langs Bergensbanen. Jeg besvarte dette brevet gjennom innlegg i Ringerikes Blad 22. august 2022. Avklaringer om fellesprosjektet vil vi komme tilbake til i forslag til statsbudsjettet for 2023, som legges frem i oktober.