Mona Fagerås (SV): Vil statsråden legge til rette for at byggestart på hovedentreprisen på Ringeriksporteføljen kan skje i 2024 slik både Nye Veier og statsråden selv har bekreftet er mulig og er statsråden enig i at når så betydelige investeringer gjøres lokalt med basis i et oppdragsbrev fra regjeringen og stortingsbehandling av NTP, så er det minste man bør kunne kreve at det er forutsigbarhet i prosessen fra statens side?
Begrunnelse
I NTP er det avsatt 6,6 mrd. kr til Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 i første seksårsperiode. Stortinget har også innvilget en driftskreditt på 1 mrd. kr til prosjektet i tillegg til planmidlene i Statsbudsjettet og fylkeskommunens bompengegaranti på 3 mrd. kr.
Det er kjent at Nye Veier gjennom optimalisering av prosjektet har funnet gode innsparingsmuligheter på ca. 3 mrd. kr i forhold til det som lå til grunn ved KS2.
Nye Veier AS har i brev til Samferdselsdepartementet 4. mars i år bekreftet at de er enige med Jernbanedirektoratet om effektmålene for prosjektet som nå kalles Ringeriksporteføljen, og at de er klare til å starte arbeidet med en utbyggingsavtale med mål om ferdigstillelse av grunnlaget i løpet av 2022. Dette vil muliggjøre oppstart av hovedanleggsentreprisen i 2024. Imidlertid venter de fortsatt på at SD fastsetter effektmålene i hht. Rammeavtalen mellom NV og SD.
Statsråden har denne våren bekreftet at oppstart for hovedentreprisen er mulig i 2024, jfr. bl.a. svar til Sandra Bruflot 28.04.2022. Imidlertid har signaler fra politisk ledelse i SD denne våren og sommeren sådd tvil om hvorvidt statsråden vil legge til rette for at dette skal skje.
Denne usikkerheten som er skapt av uttalelser fra SD har naturlig nok ført til frustrasjon og bekymring i de berørte lokalsamfunn. Derfor så en rekke Arbeiderparti-ordførere seg nylig tvunget til adressere problemstillingen i et åpent brev til statsråden. Brevet er gjengitt media 30.07.2022.
Jeg er ikke kjent med om statsråden har besvart ordførernes spørsmål.
Jeg forstår godt disse ordførernes frustrasjon over den manglende forutsigbarheten i denne prosessen. Det er nå mer enn 30 år siden Stortinget vedtok at Ringeriksbanen skulle bygges. Det er mer enn 9 år siden et samlet Storting løftet Ringeriksbanen inn i NTP med antatt byggestart i 2018. Nå er prosjektet omsider ferdig planlagt og klart for endelig vedtak i Stortinget.
Avslutningsvis vil jeg minne statsråden på at fremtredende arbeiderpartirepresentanter gikk ut i valgkampen i fjor og garanterte for at en arbeiderpartiledet regjering skulle sørge for byggestart på Ringeriksbanen i 2022.