Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2734 (2021-2022)
Innlevert: 26.08.2022
Sendt: 26.08.2022
Besvart: 31.08.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Vil statsråden i lys av alle leveringsproblemene til Thales nå aktivt forsøke å skaffe andre leverandører til produksjon av pass og nasjonale ID-kort?

Begrunnelse

Thales som er leverandør av pass og nasjonale ID-kort har avdekket en feil som kan berøre et helt parti med nasjonale ID-kort, og som en konsekvens av dette vil leveringstiden for ID-kort øke til 6-7 uker.
Dette føyer seg inn i rekken av leverandøren Thales sin manglende evne til å levere det som trengs for produksjon av pass og nasjonale ID-kort innen rimelig tid. Denne problematikken – og regjeringens manglende evne til å løse problemet – er vel kjent, og denne sommeren var det mange nordmenn som ikke fikk gjennomført utenlandsreiser som var planlagt og i mange tilfeller allerede betalt.
Spørsmålsstiller har tidligere stilt flere skriftlige spørsmål til statsråden om denne problematikken, spørsmål nr. 2404, nr. 2203, nr. 2180, nr. 2156, nr. 2112, nr. 1881, nr. 1880, nr. 1832, nr. 1777 og nr. 1655. Det pekes herunder særlig på spørsmål nr. 1832 som ble innlevert den 10.04.22, hvor det etterspørres hva statsråden gjør for å sikre at kapasiteten for norsk produksjon av pass og ID-kort ikke er avhengig av aktøren Thales.
Spørsmålsstiller opplever at statsrådens svar rundt denne problematikken i stor grad er å peke på leverandøren Thales, at denne leverandørens utfordringer er grunnen til problemene som har oppstått og at det derfor ikke er mye statsråden og regjeringen får gjort med situasjonen. Slik spørsmålsstiller ser det føyer dette seg inn i rekken av regjeringens ansvarsfraskrivende linje, som vi også har sett i forbindelse med drivstoff- og strømprisene.
Nå rapporterer altså leverandøren Thales igjen at den ikke kan levere som forutsatt, og at dette vil gå ut over norske borgere. Det bes derfor om en tilbakemelding på om statsråden nå endelig vil vise handlekraft, og aktiv forsøke å få erstattet leverandøren Thales som produsent av pass og nasjonale ID-kort. Som nevnt løftet spørsmålsstiller dette allerede den 10. april i spørsmål nr. 1832.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Det er nødvendig å vurdere tiltak som kan gjøre leveransekjeden for pass og ID-kort mer robust, og som dermed også vil styrke den nasjonale beredskapen for levering. Politidirektoratet er allerede bedt om å se på dette. Politiet må i den forbindelse ta med seg erfaringene med årets leveranseutfordringer, med sikte på å unngå å komme i en lignende situasjon i fremtiden.
Det er på kort sikt ikke mulig å skaffe andre leverandører av norske pass og ID-kort i stedet for, eller i tillegg til, nåværende leverandør. Norske pass og ID-kort må produseres og personaliseres av én og samme leverandør. Dette fordi både materialer, produksjonsmåte, trykk og personalisering må være helt likt for å unngå at det blir stilt spørsmål ved dokumentenes ekthet.  
Den nylig avdekkede produksjonsfeilen må derfor følges opp overfor leverandøren i henhold til gjeldende kontrakt. Jeg er kjent med at Politidirektoratet gjorde det straks man fikk kjennskap til feilen.