Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:2756 (2021-2022)
Innlevert: 29.08.2022
Sendt: 30.08.2022
Besvart: 06.09.2022 av kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Vil kulturministeren sørge for ekstra støtte til Skibladner som følge av at årets sesong ble ødelagt pga. lav vannstand i Mjøsa og tekniske problemer og hvor mye ekstra støtte vil Skibladner få?

Begrunnelse

Verdens eldste hjuldamper, Mjøsas hvite svane, har hatt en meget tøff sesong. Hamar Arbeiderblad hadde en sak 1. august hvor det fremkommer at Direksjonsformann Bjørn Blichfeldt i Opplandske dampskibselskab aldri har opplevd en dårligere sommer på de 30 årene han har vært engasjert i selskapet.
Vanligvis har Skibladner rundt 20 000 passasjerer i løpet av en sommer. I år ble det bare 1 000. Det sier seg selv at dette er dramatisk. Pga. korona har Skibladner også hatt flere dårlige sesonger med avlyste seilinger og få passasjerer.
Årsaken til at årets sesong ble så dårlig, var lav vannstand i Mjøsa og tekniske problemer. Tekniske problemer er uhell og vanlig slitasje som uansett ville blitt en utgift uavhengig av vannstand. Men pga. unormalt lav vannstand, fikk ikke Skibladner starte sesongen før flere uker senere enn hva som er normalt og hva som var planlagt. Vannstanden i Mjøsa er indirekte politisk regulert og kontrollert, noe som tilsier at myndighetene bør ta sin del av ansvaret for inntektstapet. Inntektstapet fra de to foregående korona-sesongene bør også i større grad kompenseres, siden Skibladner bl.a. ble pålagt å seile med halv kapasitet.
Sett i lys av de store problemene Skibladner har hatt nå i flere år, så det naturlig å forvente at regjeringen vil ta ansvar for å kompensere Mjøsas hvite svane både for tapte inntekter og økte kostnader. Skibladner som verdens eldste hjulbåt, er så absolutt en felles nasjonal kulturskatt og stolthet. Følgelig bør det være en selvfølge at regjeringen og kulturministeren sørger for ekstra bevilgninger til Skibladner utover ordinær støtte.

Anette Trettebergstuen (A)

Svar

Anette Trettebergstuen: Skibladner er et viktig kulturminne som favner om både Mjøsregionens og Norges historie innen samferdsel og teknologi. Gjennom aktiv bruk er Skibladner også sentral for reiselivet i Innlandet. Bygd på Motala Verkstad i Sverige mellom 1854 og 1856, er Skibladner Norges eneste hjuldamper, og det eldste norske skipet som fremdeles er i drift. Det er òg verdens eldste operative hjuldamper i rutegående trafikk. Skipet trafikkerer Mjøsa, ifra Eidsvoll til Lillehammer. Fra statlig hold ytes tilskudd til drift og vedlikehold over budsjettene til både Kultur- og likestillingsdepartementet og Klima- og miljødepartementet.
Samlet har Skibladner mottatt et statlig tilskudd i 2022 på 3,9 millioner kroner. I tidligere år har Skibladner mottatt ekstraordinærere midler til både covid-støtte og til vedlikehold. Spørsmålet om eventuell budsjettøkning til Skibladner i fremtidige budsjettår må håndteres på vanlig måte som en del av departementenes budsjettarbeid.