Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2759 (2021-2022) Innlevert: 30.08.2022 Sendt: 30.08.2022 Besvart: 06.09.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol
Seher Aydar (R): På veldig mange felter i helse og velferd pågår det nå utredninger og kommisjoner som skal lage virkelighetsbeskrivelser og utvikle tiltak. Brukerne av tjenestene sitter inne med verdifulle erfaringer om hvordan tjenestene fungerer.Hva slags plass tenker statsråden at brukernes erfaringer har i utviklingen av offentlige velferdstjenester?
Ingvild Kjerkol: På samme måte som representanten, mener jeg det er viktig at pasienter, pårørende og brukere blir hørt og får delt sine verdifulle erfaringer i forbindelse med utviklingen av våre velferdstjenester. Jeg er derfor opptatt av å inkludere brukere av tjenestene i prosesser med ulike typer utredninger. Dette gir oss verdifulle innspill i arbeidet og bidrar til en positiv utvikling av tjenestene som speiler de utfordringene vi står overfor. Gjennom arbeidet med en opptrappingsplan for psykisk helse og en forebyggings- og behandlingsreform for rusfeltet, er det å lytte til bruker- og pårørendestemmer noe av det viktigste vi kan gjøre. Pasienter, brukere og pårørendes behov og opplevelser må ligge til grunn for forbedring og videreutvikling av tilbudene innen psykisk helse og rusfeltet som del av vår felles helsetjeneste. Vi vil gå i en retning der brukerne opplever at tjenester, behandling og oppfølging er dekkende for de behovene de har og bidrar til bedre mestring og livskvalitet. At hjelpen de mottar oppleves som nyttig er helt grunnleggende, og vi må jobbe systematisk for at tjenestene skal få denne innsikten i sitt forbedringsarbeid. Brukere og pårørende vil også ha en helt sentral rolle i utviklingen av Bo trygt hjemme- reformen. Sammen med Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Kommunal- og distriktsdepartementet, Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet, har Helse- og omsorgsdepartementet invitert til fire regionale innspillsmøter hvor brukerne av tjenestene får mulighet til å dele sine erfaringer og fortelle hva de mener er de er største utfordringene og de beste løsningene i tiden fremover. Dette vil danne et godt grunnlag for det videre arbeid med reformen.Videre har jeg lyst til å nevne at vi arrangerer fire møter i året i Kontaktforum for brukere av helse- og omsorgstjenesten. Forumet skal bidra til å bedre folkehelsen og skape en bedre helse- og omsorgstjeneste for befolkningen gjennom gjensidig informasjonsutveksling, dialog med og innspill om forhold som berører tjenestene. Medlemmene representerer ulike brukergrupper av tjenestene. Dette for å sikre et representativt spekter av brukererfaringer og kompetanse på tvers av tjenester. Samtidig bidrar forumet til økt fokus på brukerperspektivet.Det å få innspill fra personer med brukererfaring i utredningsarbeid er viktig for å få en presis virkelighetsbeskrivelse som kan bidra til utvikling av riktige tiltak. Jeg er derfor opptatt av at de utvalgene jeg setter ned, som for eksempel Helsepersonellkommisjonen, har med representanter med brukererfaringI arbeidet med stortingsmeldingen om folkehelsepolitikken, som vil fremmes våren 2023, har jeg bedt om innspill fra aktører i alle samfunnssektorer. Høringssvarene jeg mottok har dannet et viktig grunnlag for meldingsarbeidet.Jeg har også invitert til en skriftlig innspillsprosess i arbeidet med stortingsmeldingen Nasjonal helse- og samhandlingsplan. Her vil blant annet pasient-, bruker- og pårørendeperspektivet få en sentral rolle og behandles gjennomgående i meldingen. I arbeidet til ekspertutvalget som skal gjennomgå fastlegeordningen, skal det også sikres bred involvering fra viktige yrkesgrupper og pasientorganisasjoner. I tillegg til både skriftlige og muntlige innspillsrunder samt Kontaktforumet er jeg selv ute og møter en stor bredde av aktører, noe som er viktig for å kjenne innbyggerne og brukerne, tjenesten og de som jobber der. De samtalene og de inntrykkene jeg mottar under mine besøk tar jeg med meg inn i det videre arbeidet med de offentlige helse- og omsorgstjenestene.