Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2778 (2021-2022)
Innlevert: 31.08.2022
Sendt: 01.09.2022
Besvart: 09.09.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Havarikommisjonen kritiserer smale firefeltsveier etter dødsulykken på E18 i 2020.
Hvilke andre prosjekter planlegges for samme veistandard, og har ministeren tenkt til å revurdere disse planene?

Begrunnelse

På planlagte veiprosjekter vil det være både tryggere og billigere å nedskalere til 2/3-feltsveier med midtdeler i 90 km/t. De innsparte midlene kan også brukes på å sikre enda flere farlige veier samt øvrige trafikksikkerhetstiltak.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: La meg innledningsvis understreke at den aktuelle ulykken på E18 var en tragisk hendelse. En alvorlig trafikkulykke er en ulykke for mye. I år har det vært mange alvorlige trafikkulykker på norske veier. Skal vi unngå alvorlige trafikkulykker må vi bygge trafikksikre veier og trafikantene må opptre aktsomt i trafikken. Årets økning i trafikkulykker viser tydelig at trafikksikkerhetsarbeidet må fortsette.
Statens Havarikommisjon har gransket den konkrete ulykken. Havarikommisjonen har gitt fem sikkerhetstilrådninger som vil bli fulgt opp av Vegtilsynet i dialog med Statens vegvesen som veimyndighet og Nye Veier som utbygger og med ansvar for drift vedlikehold på denne konkrete veistrekningen.
Strekningen på E18 som er omtalt i havarikommisjonens rapport ble åpnet i 2019. Veien har en totalbredde på 21,5m. Motorveiprofil med bredde 20m var en del av regelverket i Norge fra 2002 frem til 2019. Etter 2019 ble veinormalene endret slik at motorveier skulle bygges med 23 meter. Fordi det, som spørsmålsstilleren skriver, er viktig å kunne bygge mer trafikksikker vei for de samme midlene, ble det derfor i 2020 tillatt å bygge en noe smalere motorvei for de lavere trafikkmengdene.
Kravene til utforming av motorveier har vært gjennom en grundig revisjon. Det er innført oppdaterte krav til veiutstyr, rekkverk og sideterreng som vil gi forventet økt trafikksikkerhet. Motorvei med 23 meter bredde skal benyttes for de høyere trafikkmengdene, men det er i dag tillatt med reduksjon i bredde på midtdeler og bredde på ytre skulder på de motorveiene som har lavere trafikkmengde. Bredden på kjørefeltene er lik i begge tilfellene. Når det bygges ny vei, må hensyn til klima og natur veies høyt. Trangere økonomiske budsjettrammer gjør at vegene må bygges med riktig standard. Smalere motorveger bidrar til mindre arealbruk, lavere kostnad og lavere klimapåvirkning enn om alt skulle bygges med full standard.
Strekninger med moderat trafikkmengde for motorvei, det vil si med planlagt trafikkmengde under 20.000 biler 20 år frem i tid, planlegges med en noe smalere veibredde i tråd med gjeldende regelverk. Statens vegvesen og Nye Veier har nå gitt innspill til Samferdselsdepartementet om hvordan veinormalene kan videreutvikles for å få mer fremkommelighet og trafikksikkerhet for pengene, samtidig som en tar mer hensyn til klima og natur når en planlegger og bygger veier. Disse innspillene vil danne grunnlag for regjeringenes videre arbeid med å videreutvikle veinormalene.
Jeg vil vise til at for de prosjektene Statens vegvesen nå planlegger for gjennomføring, er det lagt opp til smal 4-felts vei med skulderbredde 2 m eller mindre og fartsgrense 110 km/t, altså samme standard som den aktuelle strekningen det vises til i spørsmålet, på følgende strekninger:

E134 Saggrenda-Elgsjø
E18 Retvedt-Vinterbro
E39 Stord-Os,

Det kan også være flere prosjekter som kan være aktuelle for planlegging senere hvor smal 4-felt i de varianter som vegnormalene åpner for vil bli vurdert som ett aktuelt alternativ.
Nye Veier planlegger følgende motorveistrekninger med redusert bredde på hele, eller deler av strekningen:

E6 Ulsberg – Kvål
E6 Moelv – Øyer
E18 Tvedestrand – Bamble

I tillegg pågår det nå bygging i Nye Veiers regi på strekningene E6 Kvithamar – Åsen og E39 og Lyngdal øst – Lyngdal vest hvor det i tråd med veinormalene bygges redusert bredde.
Alle prosjekter Statens vegvesen og Nye Veier planlegger, gjennomgår kontinuerlig optimalisering hvor vurderinger av miljø, framkommelighet, trafikksikkerhet og samfunnsøkonomi inngår i beslutningsgrunnlaget.
Generelt sett er det ikke grunnlag for å si at 2/3- felt eller 4-felt er forskjellige når det gjelder trafikksikkerhet. Begge veiklasser er meget sikre veier når de bygges etter veinormalene og eventuelt godkjente fravik.