Dag-Inge Ulstein (KrF): Dagens regelverk innebærer at ukrainske flyktninger som er gitt kollektiv beskyttelse i Norge ikke får innvilget barnetrygd, men blir henvist til eventuelt å søke kommunal sosialhjelp det første året.
Mener regjeringen dette er hensiktsmessig, eller vil man endre regelen slik at man ikke velter utgifter over på kommunene og tvinger folk til bruk av sosialhjelp?
Begrunnelse
Flyktninger til Norge får ikke barnetrygd dersom barnet ikke har opphold i Norge i mer enn 12 måneder. Derfor har ukrainske flyktninger, som har kollektiv beskyttelse i Norge, ikke fått behandlet sine søknader om barnetrygd. Ved NAV kontorene som behandler barnetrygd hoper nå søknadene seg opp.
Inntil det er gått et år er kommunene nødt til å supplere med sosialhjelp for å få familiene opp på tilstrekkelig livsopphold. Det er ikke barnetillegg i introduksjonsstønad, derfor må folk søke om supplerende sosialhjelp til barneforsørging på grunn av manglende rett til barnetrygd. Alternativet er økt fattigdom blant ukrainske flyktninger på introduksjonsprogrammet
Med de beregnede ankomstene av ukrainske flyktninger til Norge kan det bli snakk om flere hundre millioner kroner som statlige myndigheter velter over på kommunene slik reglene fungerer i dag.
Dersom barnet likevel bor mer enn 12 måneder skal imidlertid barnetrygden etterbetales i sin helhet. Dersom kommunene utbetaler et beløp tilsvarende barnetrygden i sosialhjelp over 12 måneder (selv om det ikke er noen automatikk her) og kollektiv beskyttelse forlenges, vil altså flyktningen få utbetalt et engangsbeløp i tillegg til tidligere ytelser, og deretter barnetrygd hver måned framover.
Dette synes som en lite hensiktsmessig ordning, som bør vurderes. I tillegg kommer at NAV kontorene som behandler barnetrygd melder om at sakene nå hoper seg opp.