Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2822 (2021-2022)
Innlevert: 05.09.2022
Sendt: 06.09.2022
Besvart: 07.09.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): I fjor fikk SV gjennomslag for at det skal etableres en miljørabatt for elvarebiler i bomringen.
Hva er status for arbeidet med dette og når kan elvarebiler regne med å få rabatt i bomringen?

Begrunnelse

Stortinget har vedtatt at alle nye personbiler og lette varebiler være nullutslippsbiler i 2025. Det er helt avgjørende at dette skjer for at vi skal klare å nå klimamålene vi har satt oss. Vi har kommet langt i elektrifiseringen av personbilparken. Men utviklingen innen varebilsegmentet ligger foreløpig langt bak. Derfor haster det å komme med tiltak som vil få fart på omstillingen av varebiler for at vi skal nå klimamålene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som øvrige nullutslippskjøretøy er el-varebiler i dag omfattet av den nasjonale ordningen der det er mulig med en redusert takst på inntil 50 pst. av normaltakst, jf. Prop. 87 S (2017–2018) Nokre saker om luftfart, veg, særskilde transporttiltak, kyst og post og telekommunikasjonar og Innst. 380 S (2017–2018).
Jeg er imidlertid enig med representanten i at det er viktig å fremme bruk av nullutslippskjøretøy i varebilsektoren spesielt, og at utviklingen her ligger etter personbilparken. Jeg legger til grunn at representanten etterspør status for arbeidet med Stortingets anmodningsvedtak nr. 35, punkt 14, av 2. desember 2021, som ble fremmet ved behandlingen av Nasjonalbudsjettet for 2022, jf. Innst. 2 S (2021-2022):

«Stortinget ber regjeringen etablere en nasjonal ordning med miljørabatt for elvarebil ved betaling for bompasseringer.»

Departementet vil komme tilbake til Stortinget med en status for oppfølgingen av dette vedtaket på egnet måte. Jeg vil imidlertid bemerke at det i bompengefinansierte bypakker som har et miljødifferensiert takstsystem, allerede i dag skal være åpnet for at lokale myndigheter kan beslutte fritak for betaling av bompenger for lette el-varebiler (takstgruppe 1) selv om det innføres en takst (betaling) for øvrige lette elbiler. For tunge el-biler i takstgruppe 2 (også varebiler) er det i dag en praksis for at disse har fritak for bompengebetaling.