Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2823 (2021-2022)
Innlevert: 05.09.2022
Sendt: 06.09.2022
Besvart: 14.09.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Mener statsråden virkelig at det er en fornuftig politikk å stenge norske selskaper ute av konkurransen under påskudd av at konkurransen potensielt kan ivaretas fra utenlandske konkurrenter, og er dette i så fall en generell holdning fra regjeringen i næringspolitikken?

Begrunnelse

I sitt svar på mitt spørsmål nr 15:2627 viser statsråden til at konkurransen i markedet kan sikres gjennom konkurranse fra utenlandske selskaper fremfor Østfolds-Bedriften Pretec.
Dette er en påstand jeg vil bestride, og viser i den sammenheng til at dette markedet før Pretec sin inntreden var preget av monopoldannelse. Samt at over 90 prosent av dagens marked dekkes opp av to aktører.
Uavhengig av dette er det en næringspolitisk holdning som kommer til syne som jeg ikke kjenner igjen fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet sine valgkamper. Da varslet man eksempelvis en storstilt satsing for at norske bedrifter skulle prioriteres eksempelvis gjennom entreprenørmarkedet.
Jeg ber derfor statsråden avklare hva som er regjeringens gjeldende politikk på området. Den de gikk til valg på, eller den som statsråden gav utrykk for i sitt svar til mitt forrige spørsmål.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg har nok en gang vært i kontakt med Statens vegvesen om spørsmålet. Det er viktig i denne saken å påpeke at også Pretecs bolter er tilvirket i et land utenfor Norge, selv om Pretec AS er et norsk selskap. Pretec AS kan i så måte betegnes som en importør av bergsikringsbolter. Også Pretec AS har dratt nytte av konkurransefordelene som samarbeid med land utenfor Norge kan gi.
Statens vegvesens regelverk viser til en gitt norsk-europeisk standard slik at ikke kravene blir så avansert og omstendelig at håndhevere av regelverket ikke kan utføre oppgaven. Norske bedrifter kan dermed bli forhindret fra å levere bergsikringsbolter til det norske markedet dersom de insisterer på å levere stål i henhold til en utenlandsk standard som avviker fra norsk-europeisk standard, i Pretecs tilfelle en kinesisk standard.
Jeg vil dessuten igjen minne om at også Pretec har anledning til å få sertifisert stålet de bruker i sine bolter hos sin stålleverandør ved å benytte Kontrollrådet eller andre tilsvarende selskap, jf. mitt svar på spørsmål nr. 2627. Det vises også til at det er åpnet for bruk av andre ståltyper i regelverket, så lenge stålets egenskaper er like gode som for et stål produsert etter NS-EN 3576-3 og at det er utført tilsvarende kvalitetskontroll.