Ola Elvestuen (V): Vil den grønne industriavtalen sikre at norske batteriprodusenter kan selge sine batterier uten ekstratollen på 10 prosent?
Begrunnelse
Brexit-avtalen mellom EU og Storbritannia har en egen klausul om elbilbatterier som skaper potensielle vansker for den nye norske batterinæringen. Britiskproduserte elbiler som selges på det europeiske markedet får en ekstra toll på 10 prosent om batteriet ikke er produsert i Storbritannia eller EU, fra 2027.
Det vil gjøre norskproduserte batterier lite konkurransedyktige og kan føre til en stopp i eksporten av norskproduserte bilbatterier til det viktigste markedet, EU.
Før stortingsvalget uttalte nåværende klima- og miljøminister Espen Barth-Eide til DN at han ville få Norge med i EUs Grønne Giv (European Green Deal), for å omgå tollen. I DN i dag kan man lese enkelte detaljer fra avtaleutkastet fra norsk side, men det mangler informasjon om batteritollen som var bakgrunnen for at regjeringen ønsker en grønn industriavtale med EU.