Tor André Johnsen (FrP): Mener statsråden at økt reisetid til offentlig servicefunksjon er forenlig med å gjøre tjenesten tilgjengelig nærmere folk?
Begrunnelse
Det vises til mitt skriftlige spørsmål nummer 1655, samt statsrådens svar på spørsmålet av. Bakgrunnen for spørsmålet var den uakseptable ventetiden for utstedelse av pass, som vanskeliggjorde mange nordmenns hverdag gjennom våren og sommeren i år. I sin besvarelse av spørsmålet trekker statsråden frem nedleggelsen av passkontorer i 2018, og fremhever at hun har gitt Politidirektoratet et oppdrag om å vurdere gjenåpning av passkontorer. Videre at dette er basert på et politisk ønske om å gjøre tjenesten tilgjengelig nærmere folk. Det siste er en repetisjon av Senterpartiets opposisjonsretorikk gjennom 8 år, og da særlig i valgkampen 2021.
Det vises videre til artikkel i Nationens papirutgave av 13.09.22 om regjeringens arbeid med gjenåpning av passkontorer. Det fremgår av saken har regjeringen gått bort fra kravet på maksimalt 45 minutters reisetid for 90 prosent av distriktets innbyggere, Departementet v/statssekretær Aasen er sitert på følgende:
«Denne regjeringen er opptatt av å gi innbyggerne i hele landet et best mulig tilbud i nærheten av der de bor. Derfor har vi valgt å se bredere på hvordan tilgjengeligheten for publikum kan forbedres».
Dette i sterk kontrast til hvor sentral reisetiden var i Senterpartiet og stortingsrepresentant Emilie Enger Mehls merknader i justiskomiteen til revidert statsbudsjett for 2018, hvor det uttales:
«Disse medlemmer viser til at det har vært en sterk reduksjon i antall lensmannskontorer etter politireformen. Ikke bare forsvinner passtjenesten ved kontorene som legges ned, nå ønsker også regjeringen å legge ned nesten halvparten av de passkontorene som gjenstår. Store deler av befolkningen vil få lange reiseavstander til nærmeste passkontor som følge av dette. Nedleggelsen av passkontorene vil skape vesentlige ulemper. Regjeringen gjør det dyrere og mer tidkrevende for mange å skaffe seg pass, og kuttene kan føre til dårligere kapasitet og lengre køer ved flere passkontor.»
Spørsmålsstiller kan vanskelig forstå hvordan det å fire på kriteriet om maksimal reiseavstand er forenlig med å gjøre tjenesten tilgjengelig nærmere folk, den logiske slutningen er at økt reisetid innebærer økt avstand til tjenesten. Jeg kan ikke se at en «bredere» synsmåte rokker ved det faktum, og statssekretærens uttalelser fremstår som merkelig.