Skriftlig spørsmål fra Sylvi Listhaug (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2896 (2021-2022)
Innlevert: 14.09.2022
Sendt: 14.09.2022
Besvart: 26.09.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Sylvi Listhaug (FrP)

Spørsmål

Sylvi Listhaug (FrP): Hvor mange medisiner/behandlingsmetoder som er gitt til norske pasienter av helseforetakene før etableringen av Beslutningsforum i 2013 ligger til vurdering eller har blitt avvist av Beslutningsforum?

Begrunnelse

Beslutningsforum for nye metoder ble etablert i 2013. Dessverre er Norge sen med å ta i bruk medisiner, spesielt for sjeldne sykdommer og også innenfor noen kreftdiagnoser. Medisiner som ble tatt i bruk før det nye systemet med Nye Metoder og Beslutningsforum ble tatt i bruk, sendes inn til en vurdering. Dette har innvirkning på saksmengden i Beslutningsforum.
For liten kapasitet til saksbehandling bidrar til at prosessen med å få godkjent legemidler tar lang tid. Dette bidrar også til at norske pasienter ikke får likeverdige tjenester. De som har fått diagnosen før Beslutningsforum får medisiner, mens de som har fått den etter kan oppleve å få avslag med henvisning til vurderingen. Dette er ikke holdbart.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: De regionale helseforetakene har ikke eksakte tall på legemidler som ble tilbudt før etablering av system for Nye metoder i 2013, som er til vurdering eller har blitt avvist i Nye metoder. Det er få saker/legemidler som har fått markedsføringstillatelse før 2013 som har vært til vurdering i system for Nye metoder. Det er heller ikke disse saker som bidrar til den store saksmengden i Nye metoder.
De regionale helseforetakene har i perioden 2006-2021 overtatt finansieringsansvaret for flere legemiddelgrupper som tidligere ble dekket på blå resept, i tråd med prinsippet om at finansieringsansvar som hovedregel skal følge behandlingsansvar, jf. spesialisthelsetjeneste-loven § 5. Dette gjelder blant annet kreftlegemidler som ble overført i 2017 og legemidler for behandling av sjeldne sykdommer som ble overført i 2019.
Ved overføringen av finansieringsansvaret måtte de regionale helseforetakene ta stilling til om eventuelle eksisterende vilkår for dekning gjennom blåresept skulle videreføres eller justeres. I den forbindelse ble behov for en metodevurdering vurdert, og metodevurdering bestilt der det ble ansett som nødvendig. Dette var aktuelt for medikamenter hvor prisen var svært høy eller der den samlede budsjetteffekten for helseforetakene var svært stor.
For alle kreftlegemidlene, der finansieringsansvaret ble overført 1. mai 2017, ble det sendt likelydende brev til alle landets helseforetak om at gjeldende forskrivningspraksis ved overføringstidspunktet skulle videreføres inntil det eventuelt forelå en annen beslutning. Det betyr i praksis at det for legemidlene i denne overføringen ikke skal være pasienter som ikke får tilgang til behandlingen i påvente av en metodevurdering. Dette er aktuelt for relativt få av de legemidlene som lå i overføringen og de fleste legemidlene ble ikke prioritert for metodevurdering. For flere av legemidlene for sjeldne sykdommer er det ikke bare svært høy kostnad, men også tvil om effekten - hvilket gjør at det ville være feil ikke å prioritere utvalgte legemidler i den gruppen for metodevurdering.
Det nasjonale systemet for innføring av nye metoder i sykehusene er blant våre viktigste virkemidler for å sikre rask, kunnskapsbasert og likeverdig tilgang til ny, innovativ og ofte dyr behandling. Systemet sikrer også at de regionale helseforetakene forvalter fellesskapets ressurser rettferdig og bærekraftig. Siden fremleggelsen av evalueringsrapporten fra Proba samfunnsanalyse i fjor høst, har Regjeringen arbeidet med å følge opp anbefalingene i evalueringen og bidra til utviklingen av systemet. Jeg ga de regionale helseforetakene og medvirkende etater i oppdrag å arbeide for å redusere tidsbruken i system for Nye metoder. De regionale helseforetakene skal gi en underveisrapportering på arbeidet knyttet til oppfølgingen av evalueringen innen 1. oktober 2022.