Skriftlig spørsmål fra Anna Molberg (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2908 (2021-2022)
Innlevert: 15.09.2022
Sendt: 15.09.2022
Besvart: 23.09.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Anna Molberg (H)

Spørsmål

Anna Molberg (H): Er en kobling mellom Dovrebanen Sør og Rørosbanen et samferdselstiltak statsråden ønsker å prioritere?

Begrunnelse

En tilsving mellom Dovrebanen Sør og Rørosbanen har lenge vært et ønsket og nødvendig tiltak for å knytte kommunene i området mer sammen og effektivisere infrastrukturen både i arbeidsmarkedet og for gods- og skognæringen. I forbindelse med utbyggingen av dobbeltspor til Åkersvika (Hamar) og planprosessen som nå pågår er tilsving ikke tatt med. Det ville vært hensiktsmessig å ta inn tiltaket i det pågående planarbeidet fremfor at tilsvingen planlegges i et eget prosjekt som vil være langt mer tids- og ressurskrevende.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Nytt dobbeltspor mellom Hamar og Oslo, som etter planen skal stå klart innen utgangen av 2027, inngår i effektpakken «Flere og raskere tog på Dovrebanen (Oslo-Hamar)», som ble prioritert i Nasjonal Transportplan (NTP) 2022-2033. Effektpakken vil gi redusert reisetid, og utløse en gjennomgående tilbudsforbedring i korridoren med to, og på sikt flere, tog i timen til Hamar, i tillegg til økt fjerntog- og godskapasitet. Jernbanedirektoratet inngår avtaler med Bane NOR om effektpakker som denne, hvoretter det er opp til Bane NOR å finne den mest samfunnsøkonomiske lønnsomme løsningen for å nå effektmålene, det vil si velge tiltak og rekkefølgen på disse.
Når det gjelder gods innebærer effektpakken økt kapasitet for kombitransport mellom Oslo og Trondheim/Åndalsnes. I jernbanesektorens innspill til NTP 2022-2033 er det ikke prioritert en effektpakke for andre godsmarkeder på denne delen av Dovrebanen, men det ble foreslått satt av midler til uspesifiserte godstiltak, noe som ble videreført under «Mindre investeringstiltak jernbane» i NTPen. Det ligger til Bane NOR å komme fram til og prioritere slike tiltak innen «Mindre investeringstiltak jernbane», men prioriteringen må baseres på samfunnsøkonomiske vurderinger for å sikre at samfunnet får mest igjen for investeringsmidlene. Regjeringen vil i arbeidet med neste NTP se på hvordan jernbanens konkurransekraft på godstransport kan styrkes.
Bane NOR har tidligere vurdert tilsving mellom Dovrebanen og Rørosbanen ved Hamar. Tiltaket vil kreve større endringer av dagens veiinfrastruktur, i tillegg til ny jernbaneinfrastruktur for selve tilsvingen. Ifølge Bane NOR er det en begrenset godstrafikk som har kjøremønster Dovrebanen syd og Rørosbanen, og foretaket ser ikke et potensial for en vesentlig økning av godstrafikken i nær fremtid som kan bidra til at samfunnsøkonomien i prosjektet blir så god at tiltaket kan prioriteres. Når Hamar stasjon skal oppgraderes, planlegges det for en ny stasjonsløsning med eget vendespor for godstog. Det vil gi økt kapasitet sammenlignet med dagens situasjon, noe som vil komme alle godstog til gode. En tilsving for gods vil for øvrig ikke ha betydning for persontogene, da alle tog uansett skal stoppe på Hamar.