Bjørnar Moxnes (R): Har Den europeiske menneskerettskonvensjonen eller Den europeiske menneskerettsdomstols praksis endret seg siden 21. august 2021, da forrige regjering valgte å ikke la Etterretningslovens §7-3 tre i kraft?
Begrunnelse
Jeg viser til sak i NRK 11. september, 15. september og innslag i Kveldsnytt.
10. november 2020 besluttet Solberg-regjeringen i statsråd å utsette ikrafttredelse av Etterretningslovens kapittel 7 og 8, som omhandler såkalt «tilrettelagt innhenting», i påvente av en rettslig analyse av tre avgjørelser i EU-domstolen og to i Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD).
Solberg-regjeringen nedsatte så en arbeidsgruppe ledet av FD, med deltakere fra JD, UD, KD og E-tjenesten. Arbeidsgruppen mente lovens § 7-3 kunne komme i konflikt med EMK og EU-domstolens krav. I statsråd 26. august 2021 vedtok daværende regjering derfor å la lovens kapittel 7 og 8 tre i kraft, med unntak av §7-3:
«Forsvarsdepartementet legger den rettslige analysen til grunn om at det er usikkert om etterretningstjenesteloven § 7-3 tilfredsstiller EMKs og EU-domstolens krav fullt ut. Det er behov for å utrede problemstillingen ytterligere, noe som også taler for at denne paragrafen ikke settes i kraft nå.»
«Når tilrettelegging etter § 7-3 ikke kan besluttes, kan heller ikke selve virkemiddelet tas i bruk, og det vil ikke finne sted noe menneskerettslig inngrep som ledd i informasjonsinnhenting for etterretningsformål. Eventuelle endringer i § 7-3 vil kunne behandles i Stortinget uten at man mister verdifull tid i utviklingsarbeidet.»
Stortinget skal behandle endringer i Etterretningsloven neste år, og saken er nylig sendt på høring. Behandlingen vil gi Stortinget anledning til å endre lovens kapitler om tilrettelagt innhenting for å bedre ivareta innbyggernes menneskerettigheter.
Sittende regjering lot likevel §7-3 tre i kraft umiddelbart i statsråd 2. september 2022. I forarbeidene til resolusjonen står det ingenting om at regjeringen nå finner paragrafen i samsvar med den internasjonale rettstilstanden. Det ser ut til at de forhold som høsten 2021 talte til å ikke la paragrafen tre i kraft, fortsatt står ved lag.
Spørsmålet er hvorfor regjeringen forserer ikrafttredelse av §7-3, uten å henvise til endringer i internasjonal rett og uten å vente på at Stortinget kan inkorporere disse i loven. Regjeringens instruks til E-tjenesten ser ikke ut til å bote på dette, da et menneskerettsbrudd er et menneskerettsbrudd uavhengig av om formålet var «utviklingsarbeid».