Skriftlig spørsmål fra Anna Molberg (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2953 (2021-2022)
Innlevert: 20.09.2022
Sendt: 21.09.2022
Besvart: 27.09.2022 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Anna Molberg (H)

Spørsmål

Anna Molberg (H): Hva er grunnen til at saksbehandlingstiden for pleiepenger har økt drastisk og hvilke strakstiltak vil statsråden vurdere å iverksette for å korte ned den svært belastende ventetiden for familier som rammes?

Begrunnelse

Organisasjonen Løvemammaene representerer foreldre til alvorlig syke og/eller døende barn og har nærmere 5000 medlemmer. Organisasjonen har henvendt seg til alle stortingspolitikere i arbeids- og sosialkomiteen med varsel om at det i flere måneder har vært svært stor pågang fra fortvilte foreldre som opplever at saksbehandlingstiden hos NAV for søknad om pleiepenger har eskalert kraftig. I 2019 innføre regjeringen Solberg nye nettbaserte selvbetjeningsløsninger som skulle gjøre det enklere å søke om blant annet pleiepenger. Etter kort tid ble det fra saksbehandlere i NAV gitt tilbakemelding om at færre ringer pleiepengetelefonen og at det har blitt enklere for saksbehandlere å håndtere innkomne søknader. I følge NAV skulle pleiepenger i løpet av 2020 ut av saksbehandlingssystemet Infotrygd, noe som ville bidra til at pleiepengesøknadene kunne behandles delvis automatisk. Til tross for disse forbedringene, varsles det nå om at saksbehandlingstiden har gått fra å være noen uker til helt opp i 4 måneder. I situasjoner der begge foreldre er på pleiepenger (noe som gjelder de tilfeller der barnet er alvorlig sykt eller døende) betyr dette at familiene ikke har noen form for inntekt i løpet av saksbehandlingstiden. Det samme gjelder aleneforsørgere. I en tid der prisene øker både på boliglån, drivstoff, mat og strøm så er dette særskilt belastende for familier som allerede står i en svært alvorlig situasjon med syke barn. Noen foreldre havner på sykepenger, noe som sikrer inntekt men som er feil ytelse. Andre står fullstendig uten inntekt og må ta fri fra jobb ulønnet eller risikere oppsigelse på grunn av høyt fravær. Mange arbeidsgivere har ikke kjennskap til pleiepengeordningen og foreldres rettigheter da dette ikke er en problemstilling som dukker opp like ofte som eksempelvis sykepenger. Videre har ikke arbeidsgiver noen plikt til å forskuttere pleiepenger, og det er heller ingen mulighet for å dokumentere at man oppfyller vilkårene for et vedtak fra NAV slik at det kunne vært mulig å få støtte fra arbeidsgiver i ventetiden.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Pleiepenger er en ordning som skal kompensere for tapt arbeidsinntekt som følge av barns eller barnepassers sykdom, barns funksjonshemning og pleie av nærstående i livets sluttfase. Når foreldre søker pleiepenger, er de derfor i en vanskelig situasjon.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har opplyst om at Arbeids- og velferdsetaten over lengre tid har hatt en økning i antallet søknader om pleiepenger. Dette har skjedd samtidig som NAV Arbeid og ytelser, som behandler søknadene, har tatt i bruk et nytt saksbehandlingssystem. Representanten viser til moderniseringen av saksbehandlingssystemene som ble påbegynt under Solberg-regjeringen. Denne regjeringen fortsetter arbeidet med IKT-moderniseringen av Arbeids- og velferdsetaten. Sammenhengen mellom saksbehandlingstider og nye systemer er imidlertid sammensatt. Det har vært utfordrende å implementere et komplisert regelverk i det nye systemet. Den økte inngangen av søknader har kommet samtidig som NAV Arbeid og ytelser må omstille seg til å arbeide på en annen måte enn tidligere og i en ny saksbehandlingsløsning.
Ved overgangen til det nye systemet har saksbehandlingstiden derfor økt. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for en søknad om pleiepenger ligger nå på om lag 8 uker. Dette betyr at det er søknader i porteføljen som NAV bruker kortere tid på å behandle enn 8 uker, mens andre saker kan ta lengre tid å behandle enn 8 uker. Dette er uansett saksbehandlingstid som er lengre enn ønskelig.
En del av forklaringen på at saksbehandlingstiden har gått opp, er at det nye saksbehandlingssystemet legger opp til at de sakene som har ligget lengst skal behandles først. Arbeids- og velferdsetaten er videre avhengig av dokumentasjon fra tredjeparter, som inntektsopplysninger fra arbeidsgivere eller medisinske opplysninger fra helseinstitusjoner, for å kunne ta stilling til om pleiepenger kan innvilges.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har informert meg om at saksbehandlingstiden har gått nedover den siste tiden. Arbeids- og velferdsdirektoratet vil ha tett oppfølging av den videre utviklingen i saksbehandlingstiden på området, slik at saksbehandlingstiden igjen kommer tilbake til et akseptabelt nivå.
Arbeids- og velferdsetaten har ingen hjemmel i folketrygdloven til å forskuttere pleiepenger under saksbehandlingstiden. Det vil si at pleiepenger ikke kommer til utbetaling før det er tatt stilling til om vilkårene for ytelsen er oppfylt. Direktoratet har imidlertid informert meg om at en sak kan prioriteres dersom personen tar kontakt og opplyser at han eller hun er i en vanskelig økonomisk situasjon. Det er fortsatt en forutsetning at etaten har mottatt alle nødvendige opplysninger for å behandle saken. I slike tilfeller vil saken bli behandlet raskt, uavhengig av hvor lenge den har ligget i kø.
Som representanten viser til, står flere foreldre allerede i en svært vanskelig situasjon når de leverer søknaden om pleiepenger til NAV. Jeg vil forsikre om at departementet følger den videre utviklingen på området.