Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2963 (2021-2022) Innlevert: 21.09.2022 Sendt: 21.09.2022 Besvart: 27.09.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Lan Marie Nguyen Berg (MDG): Statens Vegvesen la 19.9 ut videoer om ny E18 som feilaktig fremhevet veiens såkalte miljøfordeler, selv om veien står for store utslipp og samtidig tar titalls milliarder fra budsjetter og bompenger som kunne blitt brukt på klimatiltak. Bl.a. ble det hevdet at man bygger veien for kommende generasjoner, og for å ta vare på Oslofjorden. Synes statsråden at å bruke penger på slike videoer er innenfor SVVs mandat, og deler du synet om at man bygger ny og kapasitetsøkende E18 for kommende generasjoner og for Oslofjorden?
Jon-Ivar Nygård: Jeg viser til Stortingets samtykke til utbygging og finansiering av E18 Lysaker – Ramstadsletta i juni 2020, jf. Prop. 38. S (2019-2020). Kostnadsrammen (P85) og styringsrammen (P50) for prosjektet er fastsatt til henholdsvis om lag 19,2 mrd. 2022-kr og 17,1 mrd. 2022-kr.E18 gjennom Asker og Bærum er en av Norges mest trafikkerte veistrekninger. Strekningen har store forsinkelser og køproblemer, særlig i morgenrushet. Kollektivtrafikken har dårlig fremkommelighet, spesielt ut av Oslo og på tverrgående ruter. Dagens trafikksituasjon utgjør en stor miljøbelastning for veiens nærområder. Det går en viktig sykkelforbindelse gjennom Bærum kommune langs E18, og denne har i dag svært varierende standard.Beregningene lagt til grunn i Prop. 38 S viser at dersom E18 Lysaker – Ramstadsletta bygges og finansieres med et bompengeopplegg som foreslått, reduseres trafikken på flere viktige veier i Bærum og utbyggingen vil heller ikke føre til merkbare endringer i trafikken gjennom bomringen rundt Oslo. Prosjektet innebærer utbygging en ny høystandard sykkelvei i tillegg til eksisterende sykkelveinett. Ved å senke E18 under bakken i lokk/tunnel, vil dette bidra til å redusere barriereeffekten som dagens E18 utgjør for gående og syklende. Fremkommeligheten for kollektivtrafikken prioriteres ved etablering av bl.a. Vestre lenke til Fornebu, og ved at det tredje kjørefeltet på E18 i hver retning etableres som sambruksfelt med tungtrafikken. Utbyggingen av Lysaker kollektivterminal inngår i utbyggingen.I bygg- og anleggsbransjen (med Statens vegvesen inkludert) pågår det nå en stor omstilling med mål om reduserte klimagassutslipp og fokus på bærekraft. Bl.a. har Statens vegvesen satt seg som mål at klimagassutslippene skal reduseres med 50 pst. fra bygge- og driftsfase innen 2030. Statens vegvesen v/Utbyggingsdivisjonen har som mål å bli miljøsertifisert (ISO 14001) og alle utbyggingsprosjekter over 200 mill. kr skal bærekraftsertifiseres (CEEQUAL, minimum: Very good). E18 Vestkorridoren har som første utbyggingsprosjekt i Statens vegvesen, utarbeidet en egen handlingsplan for bærekraft. I denne handlingsplanen inngår også tiltak for reduserte utslipp til Oslofjorden. Tiltak her er bl.a. sanering av områder med forhøyete konsentrasjoner av miljøgifter, utskifting og oppgradering av avløps- og overvannsrør som skjer i samarbeid med Bærum kommune, samt rensing av forurenset veivann fra dagsone og tunnelvaskevann, før utslipp til Oslofjorden. Statens vegvesen bidrar også aktivt til miljøovervåkningen av Oslofjorden som følge av utbyggingen av E18 Lysaker – Ramstadsletta.Et grunnleggende mål innenfor kommunikasjon knyttet til prosjektet, er at befolkningen mottar informasjon om virksomheten. Dette innebærer bl.a. å informere veinaboer, trafikanter, samarbeidsparter og andre interessenter om både framdrift og positive og negative sider ved anleggsdriften, samt forventede resultater. Videre skal Statens vegvesen sørge for at relevant informasjon når fram til alle og at informasjonen er åpen og tilgjengelig. Valg av kanal og utforming søkes tilpasset de som til enhver tid er mottakere av informasjonen. E18-prosjektet er et stort utbyggingsprosjekt med mange ulike kommunikasjonstiltak – deriblant informasjonsfilmer. Statens vegvesen har opplyst at de tre omtalte informasjonsfilmene inngår i prosjektets samlede kommunikasjon. Statens vegvesen mener at filmene ikke gjør et forsøk på å gi et fullstendig bilde av alle elementer og sider ved E18-utbyggingen. De mener at filmene setter søkelyset på noen utvalgte positive og miljømessige effekter for nærmiljøet og for de som bor og arbeider i området - ut over selve veibyggingen. Statens vegvesen opplyser videre at filmene ble laget for at prosjektet skal kunne bruke dem i forbindelse med eksempelvis nabomøter, åpne dager på anlegget, informasjonsmøter og andre møter med, stort sett, lokale og regionale interessenter.Jeg er opptatt av at Statens vegvesen har fokus på bærekraft og reduserte klimagassutslipp i sine prosjekt – noe etaten har ved utbyggingen av E18 Lysaker – Ramstadsletta. Det er bra. Det er også viktig at Statens vegvesen gir god og relevant informasjon om sine utbyggingsprosjekt. Når det gjelder de tre aktuelle filmene har jeg merket meg at det har vært ulike meninger om disse.