Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2975 (2021-2022) Innlevert: 22.09.2022 Sendt: 23.09.2022 Besvart: 03.10.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna
Jan Tore Sanner (H): Viser til svar på spørsmål (dok. 15:2924 (2021-2022)) Svaret er ikke betryggende. Jeg har følgende oppfølgingsspørsmål: Hvilke vurderinger er gjort når det gjelder sårbare elevers krav på oppfølging under streiken, er statsråden trygg på at det er gjort nok for å ta vare på disse elevene, og kan statsråden redegjøre for hvordan regjeringen aktivt har fulgt opp, og vil følge opp, kommunene i deres arbeid med å håndtere konsekvensene av streiken og kompensere for tapt læring når streiken er avsluttet?
Tonje Brenna: Regjeringen følger selvfølgelig aktivt opp konsekvensene av streiken. Som jeg har orientert om tidligere, har departementet hatt tett dialog med Utdanningsdirektoratet for å kartlegge konsekvensene av streiken, inkludert konsekvensene for sårbare elever. I dette arbeidet har alle statsforvaltere blitt involvert. Konsekvensene har også blitt vurdert av andre statlige etater, slik som Helsedirektoratet og FHI. Dette har blant annet resultert i at departementet har fått omfattende rapportering om situasjonen til elevene under streiken.Vi har hatt et valg mellom om vi skal lage en nasjonal plan for oppfølging av konsekvensene av streiken eller at det lages lokale planer for oppfølging etter streiken. Fordi dokumentasjonen viser at streiken har rammet ulikt, både geografisk og blant elevene, mener regjeringen det først og fremst er behov for lokale, målrettede tiltak, fremfor en nasjonal plan. Det vil være høy risiko for at en nasjonal plan ikke vil treffe de reelle behovene i skolen, og denne tilnærmingen er i tråd med anbefalingene fra utvalget som vurderte hvordan myndighetene burde følge opp konsekvenser av pandemien (Parr-utvalget). Jeg vil selvfølgelig ha dialog med kommunene om oppfølgingsarbeidet og vurdere hvordan de faktisk følger opp streiken med lokale planer og tiltak. Kommunene og fylkeskommunene har spart store summer på lærerlønninger i denne perioden, og jeg forventer at disse pengene kommer elevene til gode.