Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Hva vil statsråden gjøre for å sørge for at offentlegforskrifta § 6 trer i kraft så raskt som mulig, for slik å sikre at pressen har en reell mulighet til å be om innsyn i offentlige dokumenter, hvilke justeringer i paragrafen er det eventuelt behov for å vurdere, og hvorfor?
Begrunnelse
For å kunne kontrollere offentlige myndigheter, må pressen kunne kikke forvaltningen i kortene. Retten til innsyn i offentlige dokumenter anses som så viktig at den er nedfelt i Grunnloven. I Grunnloven § 100 femte ledd står det at enhver har rett til innsyn i statens og kommunens dokumenter, og at denne retten bare kan begrenses av personvernhensyn eller av andre tungtveiende grunner. Det følger av offentleglova §§ 29 første ledd og 32 tredje ledd at innsynskrav og klager på avslag på innsynskrav skal behandles uten ugrunnet opphold.
Et viktig redskap for å realisere pressens innsynsrett er postjournalene. Postjournaler er en oppdatert liste over hvilke dokumenter som sendes til og fra departementer og statlige etater. Pressen er helt avhengig av postjournaler, all den tid det ikke er mulig å be om innsyn i noe du ikke vet eksisterer.
Tilgangen til postjournaler er detaljregulert i offentleglova og arkivlova med forskrifter. I offentlegforskrifta § 6 om tilgjengeliggjøring av journaler på internett står det at Statsministerens kontor, alle departementene, alle statlige direktorater og tilsyn og statsforvalterne skal føre elektronisk journal og gjøre journalen tilgjengelig for allmennheten på internett.
Bestemmelsen har ennå ikke trådt i kraft, og er derfor ikke bindende. Da offentleglova ble behandlet i statsråd i 2008, ble det vist til at bestemmelsen ikke ville tre i kraft før nødvendige tekniske løsninger var på plass, men at det ville skje innen utgangen av første halvår i 2009. På daværende tidspunkt var løsningen for internettpublisering av postjournaler fortsatt under utvikling. Offentlig elektronisk postjournal (OEP) var imidlertid ferdig utviklet og ble tatt i bruk allerede i 2010, og i 2018 ble etterfølgeren eInnsyn tatt i bruk. På tross av dette har offentleglova § 6 fortsatt ikke trådt i kraft.
Norsk Presseforbund og Pressens offentlighetsutvalg har nå bedt Justis- og beredskapsdepartementet om en forklaring på hvorfor bestemmelsen ennå ikke har trådt i kraft. De har fått til svar at spørsmålet er til vurdering i departementet, og at det også kan være aktuelt å vurdere enkelte justeringer før paragrafen settes i kraft.