Skriftlig spørsmål fra Ingvild Wetrhus Thorsvik (V) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2996 (2021-2022)
Innlevert: 24.09.2022
Sendt: 26.09.2022
Besvart: 29.09.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V)

Spørsmål

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Hva vil statsråden gjøre for å sørge for at offentlegforskrifta § 6 trer i kraft så raskt som mulig, for slik å sikre at pressen har en reell mulighet til å be om innsyn i offentlige dokumenter, hvilke justeringer i paragrafen er det eventuelt behov for å vurdere, og hvorfor?

Begrunnelse

For å kunne kontrollere offentlige myndigheter, må pressen kunne kikke forvaltningen i kortene. Retten til innsyn i offentlige dokumenter anses som så viktig at den er nedfelt i Grunnloven. I Grunnloven § 100 femte ledd står det at enhver har rett til innsyn i statens og kommunens dokumenter, og at denne retten bare kan begrenses av personvernhensyn eller av andre tungtveiende grunner. Det følger av offentleglova §§ 29 første ledd og 32 tredje ledd at innsynskrav og klager på avslag på innsynskrav skal behandles uten ugrunnet opphold.
Et viktig redskap for å realisere pressens innsynsrett er postjournalene. Postjournaler er en oppdatert liste over hvilke dokumenter som sendes til og fra departementer og statlige etater. Pressen er helt avhengig av postjournaler, all den tid det ikke er mulig å be om innsyn i noe du ikke vet eksisterer.
Tilgangen til postjournaler er detaljregulert i offentleglova og arkivlova med forskrifter. I offentlegforskrifta § 6 om tilgjengeliggjøring av journaler på internett står det at Statsministerens kontor, alle departementene, alle statlige direktorater og tilsyn og statsforvalterne skal føre elektronisk journal og gjøre journalen tilgjengelig for allmennheten på internett.
Bestemmelsen har ennå ikke trådt i kraft, og er derfor ikke bindende. Da offentleglova ble behandlet i statsråd i 2008, ble det vist til at bestemmelsen ikke ville tre i kraft før nødvendige tekniske løsninger var på plass, men at det ville skje innen utgangen av første halvår i 2009. På daværende tidspunkt var løsningen for internettpublisering av postjournaler fortsatt under utvikling. Offentlig elektronisk postjournal (OEP) var imidlertid ferdig utviklet og ble tatt i bruk allerede i 2010, og i 2018 ble etterfølgeren eInnsyn tatt i bruk. På tross av dette har offentleglova § 6 fortsatt ikke trådt i kraft.
Norsk Presseforbund og Pressens offentlighetsutvalg har nå bedt Justis- og beredskapsdepartementet om en forklaring på hvorfor bestemmelsen ennå ikke har trådt i kraft. De har fått til svar at spørsmålet er til vurdering i departementet, og at det også kan være aktuelt å vurdere enkelte justeringer før paragrafen settes i kraft.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Offentlig elektronisk postjournal (OEP), som senere har blitt erstattet av eInnsyn, ble lansert 18. mai 2010. Siden da har et stadig økende antall statlige organer publisert sine elektroniske journaler gjennom denne løsningen. Selv om det ikke har vært en formell plikt til å publisere journalene, har statlige organer gjennomgående sluttet seg til ordningen når de har hatt nødvendige tekniske løsninger på plass, og det har vært stor interesse for å ta i bruk løsningen.
Offentlegforskrifta § 6 første ledd pålegger de fleste sentrale statlige organene en plikt til å gjøre sine journaler tilgjengelig på nettet. Selv om bestemmelsen ikke har trådt i kraft, publiserer de fleste statlige organer i dag journalene sine på eInnsyn, hvor nå også Oslo kommune og enkelte fylkeskommuner publiserer. Det finnes i dag journalreferanser til over 53 000 000 dokumenter der.
Mange organer som ikke omfattes av eInnsynsløsningen, som kommuner, publiserer dessuten journaler på egne nettsider eller lignende, uten at det foreligger noen formell plikt til slik tilgjengeliggjøring av journalen.
Tilgang til journaler er heller ikke avhengig av publisering på eInnsyn eller andre nettsteder. Etter offentleglova § 3 kan det kreves innsyn i journaler og lignende registre hos det enkelte organ.
Jeg kan derfor ikke se at en ikrafttredelse av offentlegforskrifta § 6 er noen forutsetning for at pressen skal ha «en reell mulighet til å be om innsyn i offentlige dokumenter». Muligheter til å kreve innsyn på bakgrunn av journaler finnes allerede, både gjennom eInnsynsordningen, annen nettpublisering av journaler og innsyn direkte hos organer.
Som nevnt i svaret 5. september 2022 på skriftlig spørsmål nr. 2772 fra stortingsrepresentant Seher Aydar, er spørsmålet om ikrafttredelse av offentlegforskrifta § 6 nå til vurdering i departementet. På bakgrunn av den relativt lange tiden som har gått siden vedtakelsen, kan det også være aktuelt å vurdere enkelte justeringer før paragrafen eventuelt trer i kraft.