Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3004 (2021-2022)
Innlevert: 26.09.2022
Sendt: 26.09.2022
Besvart: 03.10.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): I august og september inneværende år har over 10 ankomster og avganger på Røros lufthavn blitt innstilt som følge av morgentåke. Det skaper utfordringer for de reisende. Morgentåke er et vanlig fenomen på Røros på tider av året. Dersom flyet hadde stått parkert på Røros på natta, ville avgangene fra Røros til Oslo gått som normalt. Nattparkering er viktig for regulariteten på flyruta.
Hvorfor ble det ikke stilt krav om nattparkering av flyet på Røros, og hva vil statsråden gjøre for å sikre god regularitet og tillit til flyruta?

Begrunnelse

Som kjent opererer Widerøe nå flyruta i en midlertidig avtale, og Widerøe har også blitt tildelt kontrakt fra 1. november 2022 til 31. mars 2024. I anbudspapirene ble det her åpnet for å gi ekstra tilskudd til operatør hvis flyet ble nattparkert på Røros. Allikevel valgte departementet å tildele kontrakt uten krav til nattparkering.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er kjent med de særlige utfordringene med morgentåke på Røros lufthavn, og har forståelse for at det er ønskelig med nattparkert fly. Men flyene og besetningen benyttes ofte på flere ruter, og det er ikke gitt at tilbyderne har tilgjengelig materiell og personell for stasjonering på Røros. Det vil si at et absolutt krav om nattparkering kan gjøre det vanskelig å få inn tilbud. Et slikt krav kan også virke fordyrende.
På bakgrunn av de særlige tåkeutfordringene på Røros, og en avveining av øvrige hensyn, valgte departementet i den siste konkurranseutlysningen å åpne for at tilbyderne kunne levere tilbud både med og uten krav til at flyet skulle stå nattparkert på Røros lufthavn. For å sikre forutsigbare konkurransevilkår for tilbyderne satte departementet et pristak på inntil 20 prosent mer ved krav om nattparkering på Røros lufthavn, enn laveste tilbudspris uten krav til nattparkering. Kun én tilbyder kunne inngi tilbud med nattparkering på Røros lufthavn innenfor FOT-kravene (minstetall på flygninger, setekapasitet, frekvens og rutetider) som var satt i konkurransen, men til en vesentlig høyere pris enn pristaket.
Widerøe vant den siste konkurransen og skal drifte flyruten Røros-Oslo fra 1. november 2022 til 31. mars 2024. Widerøe har driftet ruten siden den tidligere operatøren avsluttet driften i begynnelsen av året, og jeg er sikker på at Widerøe vil sørge for et godt flytilbud på Røros-ruten selv om flyet ikke står nattparkert på Røros. At det i avtalen ikke er stilt krav om nattparkering på Røros lufthavn er for øvrig ikke til hinder for at operatøren selv kan velge å nattparkere flyet på Røros lufthavn.