Abid Raja (V): Hvor mener statsråden at grensen går for når retten til undervisning og opplæring kan sies å være brutt fordi barn og unge ikke har fått den tiden til opplæringen de har krav på, og ser statsråden for seg at dette kan danne grunnlag for rettslige krav mot stat og kommune?
Begrunnelse
Verdens menneskerettighetserklæring slår i artikkel 26 fast at enhver har rett til undervisning, og det samme er slått fast i Grunnlovens § 109. Opplæringsloven gir også barn og unge i Norge en rett til grunnskoleopplæring i samsvar med loven og tilhørende forskrifter. Ungdom som har fullført grunnskolen eller tilsvarende opplæring, har etter søknad rett til tre års heltids videregående opplæring.
Retten til opplæring består av to hovedelementer: Hva elevene skal lære, og hvor mye opplæring de skal ha. Hva elevene skal lære, følger av overordnet del av læreplanverket og læreplaner for fag. I læreplanverket er det også fastsatt minstetimetall for hvert enkelt fag. Læreplanverket har status som forskrift, og minstetimetallet i fag er dermed et krav som skolene er rettslig forpliktet til å oppfylle.
På grunn av den pågående streiken er det mange barn som nå ikke får undervisning i skolen. Siden skolestreiken i KS’ tariffområde har pågått såpass lenge er det enkelte barn som ikke har begynt på skolen igjen etter sommerferien, og noen har mistet så mye som 10 % av minstetimetallet til undervisning avsatt i fag- og timefordelingen. Samtidig er det klart at streik er et legitimt kampmiddel i arbeidskonflikter, og en grunnleggende rettighet de ansatte her. Retten til opplæring retter seg mot staten og kommunene.