Skriftlig spørsmål fra Hege Bae Nyholt (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3022 (2021-2022)
Innlevert: 28.09.2022
Sendt: 28.09.2022
Besvart: 07.10.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Hege Bae Nyholt (R)

Spørsmål

Hege Bae Nyholt (R): Har Nye Veier et oppdatert kostnadsanslag for E6 Moelv-Øyer, og hva er i så fall anslaget?

Begrunnelse

I sitt svar på skriftlig spørsmål om kostnadsanslag for E6 Moelv-Øyer (Dokument nr. 15:2883 (2021-2022)) skriver samferdselsministeren at «vegutbyggingsavtalen som er inngått har en fastpris med estimert utbyggingskostnad på 14,3 mrd. kr (indeksjustert fra opprinnelig 11,3 mrd. 2019 kr).»
Han skriver videre at «selv om vegutbyggingsavtalene indeksjusteres blir selskapets økonomiske ramme ikke justert tilsvarende, og det er derfor behov for å se på nye og forenklede løsninger for utbygging av veistrekningene som selskapet har utbyggingsansvar for» og at:

«Nye Veier bearbeider prosjektene i flere omganger og gjennomfører nye tilbudskonkurranser dersom prisene på utbyggingene blir for høye».

Det er uklart av svaret om Nye Veier har et oppdatert kostnadsanslag for prosjektet, utover selve indeksjusteringen av det tre år gamle kostnadsanslaget. Selv om eventuell merkostnad er forutsatt dekket inn over den ordinære rammen til Nye Veier, er det relevant for Stortinget hva totalprisen til slutt blir. Det er spesielt interessant i lys av regjeringen planlegger store kutt i samferdselsinvesteringer de neste årene, slik at mange prosjekter kan bli utsatt eller valgt helt vekk. Jeg gjentar derfor spørsmålet, men presiserer at jeg ønsker svar på hva Nye Veier regner med at kostnaden pr. nå vil bli og ikke hva staten har avtalt at den skal bli.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementer har, som angitt i tidligere svar (Dokument nr. 15:2883 (2021-2022)), inngått vegutbyggingsavtale med Nye Veier for utbygging av E6 Moelv -Øyer. Stortinget har vedtatt finansiering av utbyggingen hvor bompenger skal bidra med en betydelig del av finansieringen.
Nye Veier har i flere runder foretatt justeringer og tilpasninger for å kunne tilpasse utbyggingen til de avtalemessige begrensningene som ligger i vegutbyggingsavtalene og i bompengefinansieringsvedtaket. Nye Veier har pågående planarbeid på store deler av strekningen. Planarbeidet foregår på normal måte hvor utbyggingsselskapet lager planforslag hvorpå det gjennomføres en åpen høringsprosess før reguleringsplanene vedtas i de respektive kommunene. Nye Veier deler gjennomføringen av arbeid knyttet til den enkelte vegutbyggingsavtale opp i mindre deler og inngår avtaler for gjennomføring av arbeidene med entreprenører avhengig av status for planlegging, selskapets prioriteringer og innenfor selskapets økonomiske rammer. Nye Veier utarbeider ikke offentlige prognoser for enkeltstrekninger selskapet har ansvar for, blant annet av konkurransemessige hensyn. Som et eksempel er selskapet på strekningen E6 Moelv–Øyer i kontraheringsfasen på delstrekningen E6 Storhove–Øyer. Selskapet er i samhandlingsfasen med entreprenør på delstrekningen E6 Roterud–Storhove. På stekningen fra Moelv til Roterud arbeider Nye Veier med omregulering fordi kostnadene på den tidligere valgte løsningen ble for høye.
I vegutbyggingsavtale forplikter staten seg til å betale vedtatt vederlag. Dersom sluttprognosen for en strekning etter kontraktsinngåelse er høyere enn vederlaget som er avtalt med staten i den aktuelle vegutbyggingsavtalen, resultatføres forventet tap etter reglene i regnskapsloven.
Selskapets finansieringsmodell gir staten stor forutsigbarhet. Prosjektene som er ferdigstilt i perioden 2016–2021 er levert til en sluttkostnad som er 16–17 prosent lavere enn anslått styringsrammen for prosjektene da Nye Veier overtok disse.