Skriftlig spørsmål fra Kjell Ingolf Ropstad (KrF) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:3023 (2021-2022)
Innlevert: 28.09.2022
Sendt: 28.09.2022
Besvart: 05.10.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Spørsmål

Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Lærerstreiken har medført at kommuner og fylkeskommuner har spart store midler, da lærere ikke har fått utbetalt lønn.
Hvor mange millioner har kommunene og fylkeskommunene spart på lærerstreiken, og hva vil statsråden gjøre for å sikre at disse pengene tilfaller skolene og blir brukt til å ivareta elevenes opplæring?

Begrunnelse

Svært mange barn og unge har den siste tiden gått glipp av verdifull undervisning. Både gjennom koronapandemien, og nå sist en langvarig lærerstreik. Tapt undervisning kan medføre store konsekvenser for mange barn. Kommuner og fylkeskommuner har, som skoleeiere, ansvar for å sikre at barn og unge får den undervisningen de har krav på. Lærerstreiken kan ikke brukes som argument for andre satsinger. Det er derfor helt avgjørende at regjeringen nå tar konkrete grep som bidrar til at kommunene nå ikke bruker de sparte midlene på andre ting, men at midlene kommer elevene til gode. Regjeringen bør derfor komme med tiltak som bidrar til at pengene blir brukt til det beste for elevene.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: De berørte kommunene og fylkeskommunene har, som representanten skriver, spart store midler under streiken. Lønnsutgifter og annet som skoleeiere vil ha spart som følge av streiken ligger allerede inne i kommunene og fylkeskommunenes budsjetter for skolene. Departementet har naturlig nok ikke de nøyaktige tallene.
Kommunene og fylkeskommunene har både før, under og etter en streik ansvaret for å følge opp elevene. Derfor er det de berørte kommunene og fylkeskommunene, sammen med lærerne og andre ansatte, som nå må finne ut hvordan de kan ivareta elever som er berørt av streiken. Lønnsutgifter og annet som skoleeiere vil ha spart som følge av streiken ligger allerede inne i kommunene og fylkeskommunenes budsjetter for skolene. Jeg forventer at pengene kommunene og fylkeskommunene har spart i løpet av denne konflikten kommer elevene til gode.
Jeg komme til å følge med på hvordan kommunene og fylkeskommunene følger opp konsekvensene av streiken, og jeg kommer til å ha tett dialog med Utdanningsdirektoratet og partene om dette i tiden framover.