Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:15 (2022-2023)
Innlevert: 04.10.2022
Sendt: 04.10.2022
Rette vedkommende: Kunnskapsministeren
Besvart: 10.10.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Meiner samferdselsministeren det er forsvarleg og rettvis behandling av ein 6-åring, at den omtalte guten i Sykkylven kommune sjølv skal være ansvarleg for skuleskyssbytte, ulike skysstilbod dag for dag, og ulikt mellom vekene, overlatt til seg sjølv (-"Ein 1. klassing sitt møte med skuleverket, byråkratiet og as Norge som eit av verdas rikaste land som ikkje klarar å levere eit forsvarleg skuleskysstilbod i distrikta? Det høyre med at Møre og Romsdal fylkeskommune har ca. 1 milliard kr på bok.")?

Begrunnelse

I Sykkylven kommune i Møre og Romsdal, opplever ein liten gut samt familien til guten byråkratiet på sitt verste.
Guten har lang skuleveg, og bur i ei mindre bygd i Sykkylven kommune. I fest talar på har dei fleste partia på Stortinget og i særdelesheit eit av regjeringspartia, vore pådrivar for at folk skal kunne bu i heile landet.
-dette må også gjelde for småbarnsfamiliar.
Den omtalte guten er 6 år og har starta i 1. klasse, og har fått innvilga skuleskyss med både buss og drosje. Denne skuleskyssen er lagt opp med skifte av både buss og drosje på ulike dagar og ulike veker. Ein 6-åring kan ikkje vere ansvarleg sjølv for at han skal finne rett skuleskyss, og er også avhengig av at rutene er i ruter, noko dei slett ikkje alltid er.
At ein 6-åring, midt i eit sentrumsbilde skal står for dette sjølv er sterkt kritikkverdig og slett ikkje forsvarleg på nokon som helst måte. Barn er som regel i trafikken saman med sine foreldre eller voksne, og har sjølvsagt svært lite erfaring som sjølvstendige trafikantar. Barn i denne alderen er lave og har dårlegare synsfelt enn voksne. Barn i denne alderen har problem med å sjå over hekkar, brøytekantar eller bilar og andre hindringar i trafikkbildet. Motorikken til så små barn er også begrensa i forhold til eldre barn og voksne. Trygg trafikk veileder familien i denne saka, og har blant anna følgjande moment, -Barn i denne alderen har:

* Liten trafikkerfaring.
* Små av vekst som gjer det vanskeleg for dei å sjå og bli sett.
* Ser detaljar, men oppfattar ikkje alltid samanhengen.
* Har vanskelegheit med å forstå det dei ser og høyrer i trafikken.
* Klarer ikkje å bedømme avstand og fart til bilar som nærmar seg.
* Forstå ikkje at bilar kan dukke opp når dei sjølv ikkje ser dei, følger reglar ukritisk.

Dette var litt av det Trygg trafikk har skrevet i saka til Møre og Romsdal fylkeskommune, ei fylkeskommune som er oppteken av byråkrati framfor rask avklaring av ei slik sak til barnets beste.
Foreldra har vore ute i media med denne saka straks etter skuleskyss, utan at det har kome noko reaksjon frå Fylkeskommunen. Klage frå foreldra er sendt både Statsforvaltaren og klagebehandling ligg hjå Møre og Romsdal Fylkeskommune. I dag er vi i oktober mnd., og fortsatt null handling.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Spørsmålet fra stortingsrepresentanten var stilt til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, men besvares av meg som kunnskapsminister ettersom skoleskyss faller innenfor mitt ansvarsområde.
Jeg kan ikke ta stilling til eller kommentere den konkrete saken det vises til. Jeg vil imidlertid si litt om reglene som gjelder for reisefølge og tilsyn når elever får skoleskyss.
Det følger av opplæringsloven § 7-4 at elever som har rett til skoleskyss, også har rett til nødvendig reisefølge og tilsyn. Retten til reisefølge gjelder elever som må ha ledsager for å kunne benytte seg av skoleskyssen, i hovedsak elever med nedsatt funksjonsevne, midlertidig skade eller sykdom. Men bestemmelsen er formulert slik at den også omfatter andre elever som må ha reisefølge for å kunne benytte seg av skoleskyssen.
Retten til nødvendig tilsyn gjelder først og fremst når elevene på grunn av skoleskyssen må vente på skoleområdet før og etter skoletid. I slike tilfeller må kommunen eller fylkeskommunen sørge for det tilsynet som er nødvendig gitt elevenes alder og evne til å klare seg selv. En elev kan også ha rett til tilsyn når bytte av skyssmiddel bringer eleven i særlig farlige situasjoner, jf. merknader til § 7-4 i Ot.prp. nr. 46 (1997–98).
Det er kommunen som har ansvaret for å oppfylle retten til tilsyn og reisefølge for grunnskoleelever, jf. opplæringsloven § 7-4. Dette følger av opplæringsloven § 13-4. Den som har ansvaret, må dekke alle kostnader knyttet til tilsynet eller reisefølget, f.eks. lønn og reiseutgifter for den som følger eleven. Kommunen har ansvar for dette selv om det er fylkeskommunen som ellers skal sørge for skoleskyss for elever som har lang reisevei, jf. opplæringsloven § 13-4.