Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:43 (2022-2023)
Innlevert: 07.10.2022
Sendt: 07.10.2022
Besvart: 14.10.2022 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Hvordan kan staten tilsynelatende tillate seg en langt mer liberal praksis (med tanke på overholdelse av frister og konsekvenser ved fristbrudd) der man skal utbetale til bedriftene, eksempelvis ved refusjon av sykepenger fra Nav, enn det man stiller bedriftene overfor ved deres forsinkelser?

Begrunnelse

Ved utbetaling av sykepenger legger bedriften - slik jeg har forstått det - ut og får så i ettertid refusjon fra Nav for statens del. Jeg får tilbakemelding om at denne refusjonen ofte er forsinket.
Ved forsinkelser hos eksempelvis NAV ved refusjon av sykepenger, får bedriftene ofte beskjed om dette er noe man bare må forholde seg til. En konsekvens er at de kan få likviditetsmessige utfordringer, og blir nødt til å låne penger for å overholde sine løpende forpliktelser. Dermed pådrar selskapet seg både ekstra kostnader og arbeid.
Dersom situasjonen hadde vært omvendt, og det var bedriften som var for sent ute med eksempelvis rapportering av mva-melding og tilhørende innbetaling av merverdiavgift til det offentlige, ville bedriften umiddelbart blitt ilagt sanksjoner.
Små og mellomstore bedrifter melder om at de opplever denne praksisen som urettferdig. Det er viktig at det offentlig også selv etterlever de regler og frister man forventer at næringslivet til enhver tid skal gjøre. Små og mellomstore bedrifter etterlyser likhet for loven for begge parter.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Spørsmålet angår ordninger der arbeidsgivere forskutterer ytelser som sykepenger og senere får utbetalt refusjon fra Arbeids- og velferdsetaten. Representanten Stokkebø viser i begrunnelsen for sitt spørsmål til at bedrifter som har forskuttert en NAV-ytelse kan få likviditetsmessige utfordringer som følge av at etaten bruker lang tid på å utbetale refusjoner til arbeidsgivere. Jeg er enig med representanten i at arbeidsgivere bør ha forutsigbarhet for når Arbeids- og velferdsetaten utbetaler refusjon og at det er uheldig om arbeidsgivere får likviditetsproblemer som følge av lang saksbehandlingstid.
Refusjon av sykepenger til arbeidsgivere er en av flere arbeidsoppgaver som det er viktig at Arbeids- og velferdsetaten håndterer korrekt og innen rimelig tid. Arbeids- og velferdsdirektoratet har orientert meg om at hoveddelen av refusjonssakene til arbeidsgivere behandles på i overkant av seks uker. For enkelte av refusjonskravene har saksbehandlingstiden vært lenger. Refusjon av sykepenger er sammensatt, og saksbehandlingstiden kan variere fra sak til sak. Etaten jobber kontinuerlig med å redusere restansene på sykepengeområdet.
Arbeids- og velferdsdirektoratet utvikler og innfører en ny sykepengeløsing som medfører at etaten i en periode må jobbe i både gammel og ny løsning. Samtidig har antall sykepengesaker økt siden 2019. På sikt skal IKT-moderniseringen i Arbeids- og velferdsetaten gi kortere saksbehandlingstider som følge av økt automatisering og færre saker til manuell behandling.