Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:46 (2022-2023)
Innlevert: 07.10.2022
Sendt: 07.10.2022
Besvart: 15.10.2022 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): I Regjeringas klimastatus og -plan som ble lagt fram i forbindelse med statsbudsjettet framgår det at regjeringen forventer et kutt på 0,5 millioner tonn CO2 neste år som følge av iverksatte tiltak og virkemidler, samt et ytterligere kutt på 0,2 millioner tonn CO2, om følge av tiltak og virkemidler som ennå ikke er igangsatt.
Kan jeg be om å få brutt begge disse tallene ned, slik at vi ser hvor store kutt de ulike tiltakene gir?

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: Først vil jeg for ordens skyld gjøre oppmerksom på at det ikke er allerede iverksatte tiltak og virkemidler som bidrar til de 0,5 mill. tonn representanten viser til. Iverksatte tiltak og virkemidler inngår i utslippsframskrivningene som beskrives i kap. 4.3.3 i Regjeringas klimastatus og -plan. De kuttene som omtales i klimastatus og -plan på henholdsvis 0,5 og 0,2 mill. tonn representerer politikk som regjeringen henholdsvis foreslår i budsjettet og arbeider med.
I kapittel 5 av Regjeringens klimastatus og -plan fremgår det at de effektberegnede klimavirkemidlene i forslaget fra regjeringen til statsbudsjett for 2023 er beregnet til å redusere de ikke-kvotepliktige utslippene med opp mot 0,5 mill. tonn CO2-ekvivalenter i 2023. Videre fremgår det at regjeringen i tillegg til forslagene i budsjettet arbeider med ytterligere virkemiddel og politikk som kan bidra til å redusere utslipp i 2023 med 0,2 mill. tonn CO2-ekvivalenter utover det.
Det er stor usikkerhet knyttet til utslippsutviklingen og effekten av klimavirkemidler i årene frem mot 2030. På kort sikt påvirkes utslipp betydelig av aktiviteten i økonomien og konjunktursvingninger. På lengre sikt er endringer i rammebetingelser og teknologiutvikling også svært viktig. Totalene på henholdsvis 0,5 og 0,2 mill. tonn CO2-ekvivalenter er basert på estimater for ulike klimavirkemidler med tilhørende antagelser og er derfor usikre. Pga. usikkerheter i estimatene ble effekten ikke brutt ned i Regjeringens klimastatus og -plan, men under gis mer detaljer.

Klimavirkemidlene i forslaget fra regjeringen til statsbudsjett for 2023

Regjeringen har foreslått å øke omsetningskrav til biodrivstoff i veitrafikk til 17 pst. fra 1. januar 2023, med delkrav på 12,5 pst. for avansert biodrivstoff. Regjeringen har også foreslått fra 1. januar 2023 å innføre et omsetningskrav til avansert biodrivstoff for ikke-veigående maskiner med 7 pst. i 2023, og dette skal trappes opp til 10 pst. i 2024. Disse to forslagene gir en estimert utslippseffekt på 0,4 mill. tonn CO2-ekvivalenter i 2023.
Regjeringen har foreslått å øke avgiftene på ikke-kvotepliktige utslipp til 952 kr/tonn fra 1. januar 2023. Dette gir en anslått effekt på 0,1 mill. tonn CO2-ekvivalenter i 2023, korrigert for endringene i grunnavgiften og veibruksavgiften.
I tillegg foreslår Regjeringen en samlet bevilgning til Bionova på 87,5 mill. kroner for 2023. I Regjeringens klimastatus og -plan legges det til grunn at Bionova gradvis kan bidra til å redusere utslippene i jordbrukssektoren med opptil 0,6 mill. tonn fram mot 2030. Den økte bevilgningen til Bionova anslås også å kunne gi noe reduserte utslipp i 2023, men pga. stor usikkerhet inngår ikke dette i den anslåtte utslippsreduksjonen for 2023.

Ytterligere virkemiddel og politikk det arbeides med

Utover vedtatt og foreslått politikk er størstedelen av reduksjonspotensialet fra virkemidler og politikk som regjeringen arbeider med, antatt å komme fra arbeidet med å redusere utslippene i jordbrukssektoren i tråd med målet i intensjonsavtalen med jordbruket. Regjeringen arbeider mot en reduksjon bokført i jordbrukssektoren på 4 mill. CO2-ekvivalenter over perioden 2021-2030. Det er antatt at utslippsreduksjonene fordeler seg over tid tilsvarende som antatt i rapporten «Klimakur 2030», effekten vil derfor kunne være 0,15 mill. tonn CO2-ekvivalenter i 2023. I tillegg utreder Miljødirektoratet et omsetningskrav for sjøfart og fiske som er estimert å ha en effekt i 2023 på 0,07 mill. tonn CO2-ekvivalenter, gitt innføring fra 1. juli.
Jeg vil igjen presisere at anslagene er usikre.