Mímir Kristjánsson (R): Vil statsråden ta i bruk statens eiermakt for å rydde opp i arbeidsforholdene i budbilbransjen, i så fall på hvilken måte?
Begrunnelse
Bring er en del av Posten, som er heleid av Nærings- og fiskeridepartementet. Arbeids- og sosialdepartementet har sagt at det er styret og ledelsen i Posten Norge som er ansvarlige for driften av Bring og at regjeringen derfor ikke vil gripe inn for å rydde opp i de kritikkverdige arbeidsforholdene som Klassekampen har avslørt gjennom en rekke artikler.
Klassekampen fikk med bakgrunn i den nye åpenhetsloven innsyn i alle selskaper budselskapene Porterbuddy og Instabox har hyret inn for å utføre frakta for seg, mens Bring nekter å si hvem som kjører varer for dem.
I den såkalte Argentum-saken truet næringsministeren med å kaste styret hvis de ikke fulgte opp politiske signaler på lederlønninger, og fulgte opp med å faktisk gjøre det. Det betyr at regjeringen kan kaste styret i Posten Norge dersom de ikke følger opp politiske signaler om ulovlige sjåfør-kontrakter som fører til sosial dumping.
På vegne av næringsministeren sa statssekretær Halvard Ingebrigtsen til Klassekampen at:
«det er styret og ledelsen i Posten Norge som er ansvarlige for drifta av Bring. Det er en selvfølge at både Posten og alle andre i norsk arbeidsliv følger lover og reguleringer. Som eier har vi klare forventninger til Posten og de øvrige selskapene. Selskapene skal være ledende i sitt arbeid med ansvarlig virksomhet og de skal ivareta gjeldende arbeidstakerrettigheter».