Skriftlig spørsmål fra Mímir Kristjánsson (R) til næringsministeren

Dokument nr. 15:51 (2022-2023)
Innlevert: 07.10.2022
Sendt: 10.10.2022
Besvart: 17.10.2022 av næringsminister Jan Christian Vestre

Mímir Kristjánsson (R)

Spørsmål

Mímir Kristjánsson (R): Vil statsråden ta i bruk statens eiermakt for å rydde opp i arbeidsforholdene i budbilbransjen, i så fall på hvilken måte?

Begrunnelse

Bring er en del av Posten, som er heleid av Nærings- og fiskeridepartementet. Arbeids- og sosialdepartementet har sagt at det er styret og ledelsen i Posten Norge som er ansvarlige for driften av Bring og at regjeringen derfor ikke vil gripe inn for å rydde opp i de kritikkverdige arbeidsforholdene som Klassekampen har avslørt gjennom en rekke artikler.
Klassekampen fikk med bakgrunn i den nye åpenhetsloven innsyn i alle selskaper budselskapene Porterbuddy og Instabox har hyret inn for å utføre frakta for seg, mens Bring nekter å si hvem som kjører varer for dem.
I den såkalte Argentum-saken truet næringsministeren med å kaste styret hvis de ikke fulgte opp politiske signaler på lederlønninger, og fulgte opp med å faktisk gjøre det. Det betyr at regjeringen kan kaste styret i Posten Norge dersom de ikke følger opp politiske signaler om ulovlige sjåfør-kontrakter som fører til sosial dumping.
På vegne av næringsministeren sa statssekretær Halvard Ingebrigtsen til Klassekampen at:

«det er styret og ledelsen i Posten Norge som er ansvarlige for drifta av Bring. Det er en selvfølge at både Posten og alle andre i norsk arbeidsliv følger lover og reguleringer. Som eier har vi klare forventninger til Posten og de øvrige selskapene. Selskapene skal være ledende i sitt arbeid med ansvarlig virksomhet og de skal ivareta gjeldende arbeidstakerrettigheter».

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: I regjeringen er vi krystallklare på at vi skal ha et norsk næringsliv med anstendige arbeidsvilkår og at det må jobbes aktivt mot arbeidslivskriminalitet og useriøse aktører i alle bransjer. Derfor la regjeringen den 1. oktober frem en handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Vi vil også legge frem en egen handlingsplan mot sosial dumping i transportnæringen, og i statsbudsjettet for 2023 har vi satt av 40 millioner kroner for oppfølging av tiltakene i denne.
Jeg legger til grunn at Posten Norge AS (Posten) følger lover og reguleringer. Som eier forventer staten også at selskapene skal være ledende i sitt arbeid med ansvarlig virksomhet, herunder at selskapene skal arbeide for å ivareta arbeidstakerrettigheter og forebygge økonomisk kriminalitet som blant annet korrupsjon og hvitvasking av penger. I ny eierskapsmelding, som vil bli lansert snarlig, vil regjeringen ytterligere tydeliggjøre og utvide statens forventninger til selskapenes arbeid med anstendige arbeidsvilkår.
Selskapenes etterlevelse av statens forventninger følges opp i eierdialogen. Styret og øvrig ledelse i selskapet er ansvarlig for forretningsmessige beslutninger og problemstillinger knyttet til den operative driften i Posten. Dette følger av ansvars- og rollefordelingen i selskapslovgivningen og fremgår også av eierskapspolitikken.
Posten gir uttrykk for at de arbeider løpende med videreutvikling av selskapets interne prosesser for leverandøroppfølging blant annet for å håndtere, og imøtegå, de bransjemessige utfordringene selskapet har som kjøper av tjenester fra en budbilbransje med risiko for arbeidslivskriminalitet. Ifølge selskapet har de etablert samarbeid med både politi og skattemyndigheter. Sammen med Fellesforbundet har Posten også tatt til orde for en regulering av varebilbransjen for å sikre anstendige arbeidsvilkår i hele verdikjeden.
I kvartalsrapporteringen i august formidlet Posten at de som del av nevnte arbeid også gjennomgår driftsmodellen i budvirksomheten. Bl.a. på denne bakgrunn lanserte Posten i forrige uke en opptrapping av egen varebildrift med rekruttering av 200 varebilsjåfører og innkjøp av 100 nye el-varebiler. Dette tiltaket har Posten kommet frem til etter god dialog over lengre tid med Fellesforbundet. Posten gir uttrykk for at de ønsker å sette en ny standard i varebilsegmentet. Selskapet vil fortsatt være en betydelig kjøper av varebiltjenester, men ambisjonen til Posten er at flertallet av kjøretøyene som benyttes i selskapets budbilleveranser i fremtiden vil være eid av Posten og kjørt av selskapets egne sjåfører.
Som eier forventer jeg at Posten skal være en seriøs og ansvarlig aktør – både som arbeidsgiver og som kjøper av tjenester fra eksterne underleverandører. Jeg oppfatter beslutningen om en opptrapping av egen varebildrift som meget positivt og i tråd våre forventninger på området.