Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:70 (2022-2023)
Innlevert: 11.10.2022
Sendt: 11.10.2022
Besvart: 18.10.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Står ikke lengre statsråden ved sine egne løfter til barnehospicet i Kristiansand, og hvordan vil hun kunne «Høste erfaringer» når hun setter dem flere år tilbake?

Begrunnelse

I statsbudsjettet for 2023 har regjeringen foreslått å fjerne alt av øremerkede midler til norske hospicer og barnehospicer. Regjeringen foreslår å samle de gamle øremerkede bevilgningene i en ny, søkbar tilskuddsordning. Men samtidig kutter regjeringen 28,3 millioner i de samlede bevilgningene, sammenlignet med budsjettet for 2022. Dette skaper en svært vanskelige situasjoner for Lukas Hospice i Malvik, tilbudene i Nordre Follo og Nordre Aasen i Oslo, altså for Norges første barnehospice, Andreas hus i Kristiansand.
For Andreas hus betyr dette mest sannsynlig at hele prosjektet stanser opp mindre enn tre måneder før de første døende barna og familiene deres endelig skulle flytte inn.
Kuttforslaget kommer som et sjokk på Foreningen for barnepalliasjon og Andreas hus. Omsorgen for alvorlig syke og døende barn er det siste man bør kutte. Løftene som brytes nå, har hele veien vært krystallklare og uttalte. Investeringene av både penger og energi har vært enorme.
Stortinget og regjeringen har gjentatte ganger lovet finansiering av Norges første barnehospice i en femårig pilotperiode. Så sent som i fjor skrev den rødgrønne regjeringen følgende om Andreas hus:
– Regjeringen foreslår å videreføre øremerket tilskudd med 30,8 mill. kroner til Lukas hospice Malvik og til barnehospice i Kristiansand i 2022. Helse- og omsorgsdepartementet legger til grunn en femårig pilotperiode for både Lukas hospice Malvik og for barnehospice i Kristiansand, fra og med første år med tilskudd. For Lukas hospice Malvik er pilotperioden definert til å være fra og med 2019 til og med 2023. For barnehospice i Kristiansand er pilotperioden definert til å være fra 2020 til og med 2024.
I juli publiserte foreningen et intervju med helseminister Ingvild Kjerkol, som blant annet sa følgende:
– Vi ser frem til å høste av de erfaringene vi etter hvert får fra Andreas Hus. Stedet representerer som sagt noe nytt i landet vårt, og i det ligget det muligheter både til å lære og forstå. Nå er det først og fremst viktig å få åpnet dørene ved Andreas Hus, ønske familiene velkommen og så ta det derfra.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Barnehospice i Kristiansand har over en tre-årsperiode mottatt øremerket tilskudd på over 90 mill. kroner. Lukas hospice Malvik har fått samme beløp øremerket over en fireårs periode, i tillegg til å ha mottatt 15,5 mill. kroner gjennom det søkbare tilskuddet i 2020. Dette er tilskudd på til sammen over 180 mill. kroner øremerket til to organisasjoner, som andre ikke har fått mulighet til å søke på.
Hovedregelen er at tilskuddsmidler skal lyses ut og fordeles på grunnlag av åpne søknadsprosesser og kjente tildelingskriterier. Slik får flere mulighet til å søke tilskudd og ulike tilnærminger for oppnåelse av mål og samfunnseffekter kan vurderes opp mot hverandre. Regjeringen mener at tilskudd må brukes målrettet for å nå våre politiske mål om rettferdig fordeling og sosial utjevning. Tilskudd er kraftfulle virkemidler, og denne regjeringen ønsker en mer rettferdig fordeling på veien mot nye mål og bedre tjenester.
I 2023 foreslår regjeringen at det ikke øremerkes midler til navngitte mottakere innenfor lindrende behandling og omsorg i statsbudsjettet. Endringene i tilskudds-ordningen handler om at vi ønsker en mer rettferdig og åpen fordeling av tilskudds-midler. Samtidig gjør den økonomiske situasjonen at vi må prioritere tydeligere enn før. Noen tiltak har vi måtte prioritere ned for å styrke andre prioriterte tiltak. Samlet sett er det derfor blitt et kutt i tilskudd til etablering og drift av lindrende enheter som drives av frivillige og ideelle organisasjoner etter hospicefilosofien.
Selv om øremerket tilskudd oppheves i 2023, kan Andreas hus fortsatt søke om tilskudd fra en tilskuddsordning på 51,6 mill. kroner. I regelverket for tilskuddet har det vært en begrensning i antall år et prosjekt kan motta tilskudd, og dette har vært satt til fire år. Dette vil vi endre til seks år i tilskuddsregelverket for 2023.
Jeg er opptatt av at familier med barn som har livstruende eller livsbegrensende sykdom må sikres nødvendig støtte i eller nært eget hjem, i godt samarbeid med barneklinikkene som kjenner barnet og familien. Det er viktig å legge til rette for at barna får være mest mulig hjemme og leve sine normale hverdagsliv. Det er utviklet faglige retningslinjer og ulike verktøy og tjenester som bidrar til at barn og unge som har behov for palliasjon, sikres et godt offentlig tilbud der hvor de bor.
De regionale helseforetakene fikk i 2020 i oppdrag å etablere regionale barnepalliative team og er i gang med dette. Etablering av barnepalliative team ved alle landets barne- og ungdomsklinikker er avgjørende for å sikre et likeverdig tilbud for barn og unge over hele landet. Teamene skal veilede lokale barneavdelinger og ha ansvar for helseregionenes kompetanse, tjenestetilbud og kvalitet i barnepalliasjon i henhold til nasjonal faglig retningslinje. Når et barn blir livstruende sykt, blir hver dag ekstra viktig. Derfor skal de barnepalliative teamene være et sted for kunnskap, veiledning og støtte for pasienter, familier og helsepersonell.
I 2023 vil de regionale helseforetakene få i oppdrag i å gjennomgå status for etableringen av barnepalliative team og vurdere behovet for ytterligere etablering og styrking av barnepalliative team.
Det er etablert hjemmesykehus for barn flere steder i landet. I Helsedirektoratets evaluering og vurdering av avanserte hjemmesykehus, konkluderes det med at barn som regel har det best hjemme med familien sin. Videre konkluderes det med at brukertilfredsheten ved slike hjemmesykehus er høy. Rapporten peker på at behandling hjemme medvirker til redusert stressnivå, redusert psykisk belastning og økt livskvalitet hos foreldre og barn – og at opphold på sykehus eller annen institusjon bør reduseres til et nødvendig minimum, av hensyn til barnet, søsken og familien som helhet. Rapporten viser også at hjemmesykehus har positiv innvirkning på samhandlingen med kommunale tjenester.
Det er et potensial for å bedre samhandlingen mellom spesialisthelsetjenester og kommunale tjenester i det barnepalliative arbeidet. Jeg vil trekke frem at regjeringen gjennom både Nasjonal helse- og samhandlingsplan og helsefellesskapene vil forbedre samhandling mellom tjenestenivåene – herunder sørge for at spesialister samarbeider tettere med kommunale tjenester og at pasienter i større grad skal kunne møte spesialist-helsetjenesten hjemme, digitalt eller gjennom ambulante og intermediære tjenester.