Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:75 (2022-2023)
Innlevert: 11.10.2022
Sendt: 11.10.2022
Besvart: 17.10.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Var det statsrådens intensjon at el-sparkesykkelregelverket også skal sette kjepper i hjulene for reiselivsarrangører?

Begrunnelse

Spørsmålsstiller har blitt kontaktet av reiselivsarrangører som har fått en økt utgift til forsikringer på i underkant av totalt 2 000 til ca. 100 000 pr. år. Årsaken er det nye regelverket for el-sparkesykler.
Reiselivsarrangøren driver et firma der han gir guidet turer på Segwayer. Takket være det nye regelverket er ikke lengre reiselivsarrangørforsikringen han tidligere hadde til kroner ca. 2 000 i året gyldig. Han må forsikre hver Segway enkeltvis til ca. kroner 2 700 pr stykk.
Spørsmålsstiller stiller seg undrende til dette, og kan ikke forstå at regelverket som er ment til å gjøre noe med elsparkesykkelproblematikk også skal ramme de som driver med guidede turer på Segway.
Etter to år med korona og lav omsetning var firmaet endelig klare til å igjen tilby turene sine, men med de høye forsikringsutgiftene er lønnsomheten i ferd med å forsvinne helt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Med den eksplosive økningen i bruk av små elektriske kjøretøy vi har sett de siste tre årene, har vi dessverre også sett et uakseptabelt høyt antall skader. For å ivareta sikkerheten, tryggheten og fremkommeligheten til både brukere av slike kjøretøy og deres medtrafikanter har vi gjort en rekke innstramminger i regelverket knyttet til bruken av disse kjøretøyene.
Blant tiltakene er at elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy nå også omfattes av bilansvarsloven, herunder krav til ansvarsforsikring. Utleiekjøretøy ble omfattet fra 1. september 2022 og privateide kjøretøy omfattes fra 1. januar 2023. Formålet er i større grad å ansvarliggjøre både de kommersielle aktørene og private eiere, og gi økonomiske incentiver til å redusere ulykkeskostnadene og dermed bidra til risikoreduserende adferd. I tillegg vil det sikre skadede bedre erstatningsdekning ved ulykker.
Vi har siden 2018 hatt felles regler for det som teknisk anses som små elektriske kjøretøy. Det omfatter ikke bare elsparkesykler, men også andre små elektriske kjøretøy, som eksempelvis Segway.
Prisen på forsikringen settes av forsikringsselskapene og er basert blant annet på vurderinger av risikoen for skader som må dekkes av forsikringen. Som omtalt i mitt svar 11. oktober 2022 på spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 27 fra representanten Lene Westgaard Halle, er det nå fire forsikringsselskaper som tilbyr denne type forsikring i det norske markedet. Er man som forsikringstaker misfornøyd med prisen eller vilkårene hos en aktør, kan man undersøke mulighetene hos andre tilbydere.
Forsikringsplikten for utleieaktører bidrar til å flytte deler av det økonomiske ansvaret for skader fra fellesskapet og privatpersoner som skades til selskapene som driver utleie. Det innebærer samtidig at utleieaktørene får økonomiske incentiver til å redusere risikoen ved sin virksomhet. Etter mitt syn er det riktig at kommersielle utleieaktører som leier ut denne type motorvogner, også de som tilbyr guidede turer, på denne måten har ansvar for risikoen som virksomheten medfører. I tillegg kan det ha stor betydning at elsparkesykkelen er forsikret, for de som får permanente skader etter ulykker der slike kjøretøy er involvert.