Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:77 (2022-2023)
Innlevert: 11.10.2022
Sendt: 12.10.2022
Besvart: 20.10.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Kan statsråden bekrefte at ordningen med gratis ferjer til øyer og andre samfunn uten veiforbindelse til fastlandet skal gjelde alle typer ferjereiser, inkludert gående, syklende og kollektivreisende?

Begrunnelse

Et av de viktigste løftene i Hurdalsplattformen var gratis ferge. I statsbudsjettet for 2023 varsler regjeringen reduksjon i fergetakstene med 50 prosent, samt gratis ferge til øyer uten veiforbindelse. Regjeringen sier selv at det er viktig å redusere levekostnadene til fergereisende i en tid hvor mange merker høyere priser. Det er imidlertid uklart om gratis ferge gjelder alle, eller om det er slik at folk som går eller sykler, må fremdeles betale av egen lomme. Gående, syklende og de som tar buss, er så vidt vi kan se ikke nevnt i regjeringens pressemelding datert 6.10 om fergesatsingen i statsbudsjettet, eller i selve budsjettforslaget. Den 10 oktober omtalte NRK befolkningen i det bilfrie øysamfunnet Veierland i Tønsbergfjorden som er helt avhengig av ferge til fastlandet. I saken fremstår det som om gratis ferge ikke kommer til å gjelde her. Denne fergestrekningen står heller ikke på listen over strekninger regjeringen legger til rette for å gjøre gratis.
Ettersom regjeringen legger opp til å realisere valgløftet om gratis ferge gjennom økt rammetilskudd til fylkeskommunene er det avgjørende at regjeringen er tydelig på hvilke grupper og strekninger ordningen skal omfatte. Når visse strekninger eller grupper utelates fremstår det som et grønt lys til fylkeskommunen om å prioritere fergepengene til andre formål. Hvis det er slik fergereisen kun blir gratis for de som reiser med bil vil det være en merkelig og unødvendig forskjellsbehandling av noen reisende fremfor andre.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Ved revisjon av statsbudsjettet juni 2022 vedtok Stortinget at midlene til innføring av gratis ferjer hos fylkeskommunene skulle fordeles som frie midler og at det var derfor opp til den enkelte fylkeskommune hvordan midlene skulle benyttes. I all hovedsak har fylkeskommunene fulgt opp og benyttet bevilgningen til å gjøre ferjesamband gratis.
I forslag til Prop. 1 S (2022-2023) har regjeringen på ny foreslått at midlene til fylkene skal gis som frie midler. Det må likevel presiseres at det som inngår i forslaget til regjeringen er ferjesamband og ikke båtruter.
Siden det eksisterer mange båtruter som også kan frakte kjøretøy er det behov for å etablere et skille mellom ferjesamband og båtruter. Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) har satt et operativt skille i inntektssystemet til fylkeskommunene. Der regnes en rute som en båtrute, uavhengig av fartøystype, så lenge den frakter passasjerer og så lenge eventuell biltrafikk er på under ti personbilenheter i årsdøgntrafikk (ÅDT PBE).
Sambandet til Veierland faller inn under kategorien «båtrute» og inngår derfor ikke i regjeringens forslag.