Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:130 (2022-2023)
Innlevert: 16.10.2022
Sendt: 17.10.2022
Besvart: 25.10.2022 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Hvor mange møter har statsråden hatt med svenske myndigheter for å finne en løsning på Svinesundstersklene noe som er veldig viktig for Østfold og Halden?

Begrunnelse

Undertegnende og FrP har gjennom mange år presset på for å få til sliping av Svinesundstersklene da dette er veldig viktig for næringslivet i Halden og Østfold. Derfor har jeg stilt gjentatte skriftlige spørsmål til skiftende statsråder, men også dagens statsråd har jeg tatt opp saken med. Da jeg løftet saken i stortingets spørretime 24. november 2021 lovte statsråden å ta kontakt med svenske myndigheter og han skulle også komme tilbake til Stortinget på egnet måte. Fortsatt virker det som det har skjedd lite og jeg er dessverre nødt til å purre opp statsråden og ber også om konkret svar på antall møter statsråden har hatt med svenske myndigheter i forbindelse med denne saken.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Farvannsstiltaket som vurderes i innseilingen til Halden vil være viktig for fremkommelighet og sikkerhet i dette farvannet. Det mulige tiltaket vil som kjent innebære inngrep både på norsk og svensk side av fjorden, og krever således tillatelse fra myndigheter på begge sider av grensen.
Kystverket har gjennomført omfattende forundersøkelser for et mulig farvannstiltak, og de har vært i dialog med lokale folkevalgte (Länsstyrelsen) og statlige myndigheter (Sjöfartsverket) i Sverige. For å komme videre i søknadsprosessen er Kystverket avhengig av å få formalisert et samarbeid med det svenske Sjöfartsverket.
Dette er en viktig sak for Norge og Halden. Sverige har sine hensyn og regelverk som må ivaretas i en søknadsprosess. Jeg tok derfor i desember i fjor initiativ til å få avklart muligheten for å få etablert de nødvendige samarbeidsrelasjoner og prosesser med svenske myndigheter. På bakgrunn av sakens kompleksitet og behov for en formalisert løsning, fant jeg det mest hensiktsmessig å søke en avklaring per brev til den svenske infrastrukturministeren.
Som det også er gjort kjent har brevet som skulle ha vært sendt i desember 2021 ikke kommet frem til det svenske Infrastrukturdepartementet. Dette er en beklagelig inkurie, og brevet er på denne bakgrunn oversendt på nytt i juni 2022. Vi vil fra departementet følge dette opp videre, slik at søknadsprosessen overfor svenske myndigheter kan videreføres. Jeg har foreløpig ikke hatt noe møte med svenske myndigheter, men vi skal følge opp saken med den svenske infrastrukturministeren under Nordisk transportministerkonferanse i Fredrikstad 7. - 8. november.