Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:145 (2022-2023)
Innlevert: 17.10.2022
Sendt: 18.10.2022
Besvart: 25.10.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Så vel ansatte på Evenes Flystasjon som et meget stort antall passasjerer, kjøretøy og sivilt ansatt utsettes daglig for uakseptabel risiko i krysset E10-flystasjonen. På tross av at vedtaket om satsingen på Evenes flystasjon snart er 10 år, har ikke staten sørget for et minimum av sikker trafikkhåndteringen i krysset.
Når vil statsråden fremme forslag til en sikker og permanent løsning for E10 flyplasskrysset Evenes, og når kan en forvente at en løsning er på plass?

Begrunnelse

E10 Flyplasskrysset i Evenes kommune er i en trafikksikkerhetsmessig kritisk situasjon etter reetableringen av Evenes flystasjon.
Dagens flyplasskryss er på ingen måte tilrettelagt for fotgjengere som skal krysse europaveien fra flyplass og flystasjon daglig. Mer enn tusen personer må daglig passere krysset til fots og et ukjent antall kjøretøy.
I konsekvensutredningen fra Forsvarsbygg i forbindelse med regulering av flystasjonen ble E10 Flyplasskrysset trukket frem som en betydelig utfordring som på det tidspunkt ville løses med bygging av Hålogalandsvegen. Denne delen av Hålogalandsvegen ble imidlertid senere tatt ut av NTP, uten at det ble anvist alternativ løsning.
Kommunen ønsket at en utbedring her burde komme som en rekkefølgebestemmelse i den statlige planen. Dette ble ikke etterkommet av KMD, men daværende statsråd Astrup skrev i vedtaksbrevet for statlig plan:
«Departementet vil samtidig oppfordre Forsvarsbygg til å gå i dialog med lokale og regionale myndigheter, med sikte på å finne gode løsninger for opparbeiding av ny infrastruktur som utløses av Forsvarets økte aktivitet på Evenes, men som ikke er naturlig å håndtere i denne reguleringsplanen. Dette bør blant annet omfatte behovet for en tilfredsstillende kryssing av dagens E10, til utbyggingen av parsell 15 av ny E10 er fullført».
Det foreligger planer om sivile næringsinvesteringer for milliarder tilknyttet E10 flyplasskrysset. Den kritiske situasjonen med hensyn til trafikksikkerhet medfører imidlertid at Statens vegvesen signaliserer stans i utbyggingen av sivil næring inntil trafikksikkerheten er løst.
Det er verdt å merke seg at samtlige partier i transportkomiteen på Stortinget løftet frem behovet for å løse E 10 flyplasskrysset i Evenes i sine merknader til NTP i juni 21.
Daværende samferdselsminister Hareide varslet i september 21: «Når planvedtak foreligger, vil Statens vegvesen kostnadsberegne prosjektet. Midlertidige løsninger for å ivareta trafikksikkerheten vil også bli vurdert og kostnadsberegnet».
Planvedtaket det vises til er reguleringen av krysset som ble vedtatt av Evenes kommunestyre i desember 21 slik det ble fremmet av Statens vegvesen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er kjent med problemstillingene rundt atkomsten fra E10 til Evenes lufthavn og flystasjonen. Kryssområdet er ikke en del av utbyggingsprosjektet E10/rv. 85 Tjeldsund – Gullesfjordbotn - Langvassbukt som Samferdselsdepartementet legger opp til å sette i gang snart. Kryssområdet ligger heller ikke inne i gjeldende Nasjonal transportplan 2022-2033, eller i Statens vegvesens gjennomføringsplan for perioden 2022-2027. Kryssområdet har vedtatt reguleringsplan. Statens vegvesen arbeider for tiden med kostnadsoverslag for utbedring av atkomsten til Evenes flystasjon og midlertidige løsninger for å bedre trafikksikkerheten. Kostnadsoverslaget forventes ferdig i nær framtid. Statens vegvesen vil deretter vurdere muligheten for oppstart av prosjektet.