Bård Hoksrud (FrP): Hvorfor har ikke ferje sambandet Kragerø-Bærø-Langøy med 30 714 passasjerer, sambandet Kragerø-Gumø-Jomfruland med 65 098 passasjerer, Krager-Skåtøy med 77 179 passasjerer og Kragerø-Tåtøy-Stabbestad med 45 927 passasjerer blitt omfattet av regjeringens ferjeløfter?
Begrunnelse
I en pressemelding 06.10.22 skrev Regjeringa at den innfrir ferjelovnadene i Hurdalsplattforma. Sitat:
«– For denne regjeringa er det viktig å redusere kostnadene for vanlege folk. I ei tid der mykje blir dyrare, prioriterer regjeringa å redusere levekostnadene til ferjereisande i heile Noreg. Vi sørgjer no for at ferjetakstane blir halverte, og innfører gratis ferje til øyar og samfunn utan veg til fastlandet, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.»
Vestfold og Telemark fylkeskommune har flere øysamfunn som ikke har blitt med i regjeringens ferje løfter. For innbyggerne som bor på disse øyene er det en betydelig årlig reiseutgift, samt en stor kostnad å drive næringsvirksomhet på en øy.
Vestfold og Telemark fylkeskommune har så langt blitt kompensert med om lag 3,7 millioner som har blitt brukt til gratis ferje på sambandet Brevik-Sandøya i Porsgrunn kommune. I Kragerø kommune hvor det er fire samband har regjeringens ferjeløfter ikke blitt innfridd.
Vanlige folk i Kragerø er utålmodige og kan ikke forstå hvorfor deres samband ikke er omfattet av regjeringens politikk. Man kan heller ikke forstå hvorfor at når ordningen skal omfatte hele Norge så blir Kragerø sambandene holdt utenfor. Ferjesambandene i Kragerø er med i Statens Vegvesen sin markedsoversikt for ferje, sist oppdatert 01.01.22.