Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:157 (2022-2023)
Innlevert: 18.10.2022
Sendt: 19.10.2022
Besvart: 28.10.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Er ministeren enig i at penger bevilget av Stortinget før regjeringen endret gjeldende politikk må disponeres i tråd med Stortingets vedtak, eller kan penger bevilget før regjeringen endret politikk fritt disponeres av blant annet fylkesutvalg/fylkesting rundt om i landet?

Begrunnelse

Som samferdselsministeren nok er kjent med så ble det i 2019 inngått et bompengeforlik. Der ble Trondheimsområdet gjennom Miljøpakken tildelt 780 millioner, der 500 millioner av disse var for å redusere kollektivsatsene og 280 millioner var for å redusere bompengetakstene.
I forbindelse med behandlingen av sak 212/22 – Miljøpakkens langsiktige tiltaksplan- i fylkesutvalget i Trøndelag 4. oktober, ble det imidlertid gjort en omdisponering av disse midlene. Der ble det vedtatt å omdisponere midler bevilget til reduksjon av bomtakstene, til utbygging av ladeinfrastruktur for busser og til takstreduksjon for periodekort til studenter.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Midler bevilget av Stortinget skal ikke brukes til andre formål enn forutsatt av Stortinget, jf. § 5 i Bevilgningsreglementet.
Staten dekker inntil 50 pst. av prosjektkostnadene i fem fylkeskommunale kollektivtransport-prosjekter i Oslo-området, Bergens-området, Trondheims-området og Nord-Jæren, jf. kap. 1332 Transport i byområder mv., post 63 Tilskudd til byområder. Gjennom reforhandlede byvekstavtaler/tilleggsavtaler med de fire største byområdene i 2020 og 2021 er det statlige bidraget økt til 66 pst. Halvparten av det økte tilskuddet på 16 pst. har hittil vært øremerket reduserte bompenger og halvparten bedre kollektivtilbud i byene etter lokal prioritering. Den delen av tilskuddet som til nå har vært øremerket reduserte bompenger, kan fra 2023 brukes til tiltak for bedre kollektivtransport etter lokal prioritering, jf. Prop. 111 S (2021–2022) Nokre saker om veg, særskilde transporttiltak og transport i byområda mv. og Innst. 456 S (2021–2022). Dette betyr at hele økningen på 16 pst. fra 2023 kan benyttes til bedre kollektivtransport.
Jeg har fått opplyst at man i Trondheim foreløpig ikke har tatt stilling til om midlene til reduserte bompenger skal omdisponeres til bedre kollektivtransport.