Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:166 (2022-2023)
Innlevert: 19.10.2022
Sendt: 19.10.2022
Besvart: 27.10.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan samferdselsministeren leggje fram ei oversikt over kva prosjekt Nye Veier as har under oppdrag pr. i dag, og kva som skal gjennomførast neste år jamf. regjeringa sitt statsbudsjettframlegg?

Begrunnelse

I framlegg til statsbudsjett frå regjeringa kjem det fram at løyvinga til Nye Vegar as, går ned frå ca. 6,4 milliard kr i 2022 til 6,1 milliard kr for 2023.
Regjeringa viser til at Nye Veier as skal gjennomføre sine prosjekt samt at det er åpna opp for nye prosjekt som kan setjast i gang. Døme på dette er E-136 gjennom Romsdalen. Usikkerheita ligg derimot på om Nye Veier as har kapital til å gjennomføre det dei har planlagt og i tillegg kunne realistisk starte opp nye prosjekt, så lenge regjeringa faktisk har kutta i den økonomiske ramma til Nye Veier as for 2023.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Prop. 1 S (2022–2023) er det under kap. 1321 listet opp pågående prosjekter under Nye Veier AS og en liste over prosjekter som Nye Veier foreløpig har lagt opp til anleggsstart på i 2023. Selskapet vil fortsette med utbyggingsaktivitet på følgende prosjekter:

• E6 Kvænangsfjellet
• E6 Ranheim–Værnes
• E6 Kvithammar–Åsen
• E18 Langangen–Rugtvedt
• E39 Herdal–Røyskår
I tillegg er det under kap. 1321 listet opp prosjekter selskapet har lagt opp til anleggsstart for i 2023:
• E6 Berkåk–Vindåsliene
• E6 Storhove–Øyer
• E6 Sørelva–Borkamo i Nordland
• rv. 13 Skare–Sogndal i Rogaland og Vestland (mindre utbedringstiltak)
• E136 Dombås–Vestnes i Innlandet og Møre og Romsdal (mindre utbedringstiltak)

E6 Roterud–Storhove var ikke listet opp i Prop. 1 S (2022–2023) under aktuelle nye strekninger for Nye Veier, men vurderes nå av selskapet som aktuelt for utbygging i 2023. Kontrakt er signert, og kontraktsformen i dette prosjektet er samhandling med entreprenør hvor entreprenøren har ansvaret for utarbeidelse av reguleringsplan i samarbeid med Nye Veier. Oppstart og utbygging avhenger av en godkjent reguleringsplan og dermed også arbeidsomfang som er innenfor kontraktens rammer.
Tidspunkt for oppstart for disse prosjektene vil blant annet være avhengig av prisutvikling i pågående prosjekter, prisutvikling i markedet, måloppnåelse for prosjekter med planlagt anleggsstart i 2023 og likviditetssituasjonen til selskapet.