Skriftlig spørsmål fra Ine Eriksen Søreide (H) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:173 (2022-2023)
Innlevert: 19.10.2022
Sendt: 20.10.2022
Besvart: 28.10.2022 av forsvarsminister Bjørn Arild Gram

Ine Eriksen Søreide (H)

Spørsmål

Ine Eriksen Søreide (H): Kan statsråden bekrefte at det anslås en realnedgang i utgiftene til forsvarsformål fra 2022 til 2023, og hva forklarer det store avviket mellom tallene i Prop. 1 S (2022-2023) Gul bok og tallene forsvarsministeren opererer med når bevilgningene til forsvarsformål omtales?

Begrunnelse

På side 59 i Prop. 1 s (2022-2023) Gul bok viser regjeringen til at:

«Utgiftene til forsvarsformål anslås å gå ned med 0,2 pst. fra 2022 til 2023. Korrigert for utgifter til kampflyanskaffelsen viser utgiftene til forsvarsformål en nedgang på 0,9 pst. fra 2022 til 2023. Nedgangen skyldes i all hovedsak at de store, ettårige, utgiftene i 2022 ikke videreføres i 2023.»

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Regjeringen foreslår en samlet bevilgningsøkning på om lag 4,5 milliarder kroner til økt operativ evne i Forsvaret og til økt nasjonal militær beredskap. Nominelt øker forsvarsbudsjettet med 6,8 milliarder kroner, om lag 9,8 prosent fra saldert budsjett 2022 til budsjettforslaget for 2023.
Tallene i tabell 4.1, side 55, i Prop. 1 S (2022–2023) (Gul bok) er riktige. Bakgrunnen for disse tallene er at regjeringen økte forsvarsbudsjettet ekstraordinært i 2022 med 3 milliarder kroner i Prop. 78 S (2021–2022) der regjeringen svarer ut umiddelbare behov som følge av det russiske angrepet på Ukraina. I tillegg økte budsjettet med 1,7 milliarder kroner i følge med RNB og lønnskompensasjon. I alt en økning på 7,7 prosent. Den prosentvise økningen inkluderer ikke regjeringens forslag i Prop. 142 S (2021–2022) på 3 milliarder kroner ekstra i støtte til Ukraina. Hvis vi holder styrkingen i Prop. 78 S (2021–2022) i 2022 utenfor, altså 3 milliarder, ville realveksten vært 4,6 prosent. Merk at økningen på 400 mill. kroner til støtte til Ukraina gjennom den britiske mekanismen som Stortinget besluttet ifm. RNB 2022, ikke er med i regnestykket over.
Mange av tiltakene i Prop. 78 S (2021–2022) vil også ha effekt på forsvarsevnen i 2023. Det ble satt av i alt 350 mill. kroner til tiltak for å bedre evnen til alliert mottak. Denne oppgraderingen av infrastruktur har naturlig nok effekt også i 2023. Videre ble det satt av midler til å styrke lagerbeholdningene med personlig bekledning og utrustning, og reservedeler. I tillegg har vi satt av 800 mill. kroner til anskaffelse av ammunisjon og økt antall sonarbøyer. Alt dette er styrkinger vi tar med oss inn i 2023.
Tallene i Prop. 1 S (2022–2023) innebærer dermed ikke en svekkelse av forsvarsbudsjettet. Tvert imot er det et uttrykk for at forsvarsbudsjettet har blitt ekstraordinært styrket i 2022, med positive effekter også for 2023 og videre fremover.