Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:183 (2022-2023)
Innlevert: 20.10.2022
Sendt: 21.10.2022
Besvart: 28.10.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Når bestilte statsråden beskrivelsen av «konsekvensene av redusert eller bortfalt tilbud til elever, lærlinger og voksne som følge av Utdanningsdirektoratet om beskrivelsen av den pågående streiken», som Utdanningsdirektoratet leverte fredag 16. september?

Begrunnelse

I Prop. 3L (2022-2023) Lov om lønnsnemndbehandling av arbeidstvistene mellom Utdanningsforbundet, Skolenes landsforbund og Norsk Lektorlag og KS, kommer det fram at et ensidig brev fra Utdanningsdirektoratet datert 16. september er den første dokumentasjonen regjeringen fikk på hvordan det gikk med elevene under lærerstreiken i høst. Mange elever var da inne i sin femte skoleuke dette semesteret. Likevel hadde en del elever nesten ikke vært i klasserommet eller truffet læreren eller medelevene sine.
Lærernes streik var legitim. Kunnskapsministeren har det øverste ansvaret for å ivareta elevenes lovfestede rettigheter til opplæring og godt skolemiljø. Denne høsten ble det fjerde skoleåret på rad hvor norske elever opplevde oppbrudd i undervisning og vanlig skolehverdag. Vi vet at barn og unge bar den største byrden under pandemien, og at strenge koronatiltak gjorde at mange fikk problemer – både med motivasjon for læring, kunnskapshull, men også sosialt og psykologisk. Læreren skal ikke være psykolog og miljøarbeider. Men det er åpenbart at uforutsigbarhet og fravær av rutiner og klassefellesskap går negativt utover barna våre, og spesielt de mest sårbare. Da er det regjeringens oppgave å stille opp for dem, når streiken er over.
Nå vet vi imidlertid at statsråden ikke fikk informasjon om hvordan disse elevene hadde det, før 16. september. I brevet skriver direktoratet at Kunnskapsdepartementet har bedt Utdanningsdirektoratet om en beskrivelse av konsekvensene av redusert eller bortfalt tilbud til elever, lærlinger og voksne som følge av den pågående streiken. Samme dag som Utdanningsdirektoratet sender over den første informasjonen publiserte NRK en sak der det kommer fram at regjeringen ikke hadde mottatt én eneste rapport om hvordan det gikk med elevene under streiken. Vi ønsker å få klarhet i om statsråden først bestilte rapporten fra Utdanningsdirektoratet etter at departementet hadde blitt kontaktet av NRK.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Statsforvalterne har et stående oppdrag om å til enhver tid følge med på situasjonen i barnehager og skoler, og det gjelder selvsagt også under en streik. Statsforvalterne informerer Utdanningsdirektoratet, som igjen rapporterer til Kunnskapsdepartementet, dersom det er grunn til å rapportere om noe særskilt. Kunnskapsdepartementet har jevnlig dialog med Utdanningsdirektoratet og får informasjon fra direktoratet utover svar og rapporter på skriftlige bestillinger. Det er også slik at Utdanningsdirektoratet har både muntlig og skriftlig kontakt og jevnlige møter med statsforvalterne.
16. september mottok Kunnskapsdepartementet rapport fra Utdanningsdirektoratet om konsekvensene av redusert eller bortfalt tilbud til elever, lærlinger og voksne som følge av streiken. Rapporten var basert på Utdanningsdirektoratets dialog med statsforvalterne. Kunnskapsdepartementet hadde muntlig dialog med direktoratet tidlig i uke 37 om behov for informasjon.