Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:208 (2022-2023)
Innlevert: 23.10.2022
Sendt: 24.10.2022
Besvart: 28.10.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Vil regjeringen legge til rette for at kostnader knyttet til samferdselsinvesteringer i Moss som utløses grunnet fergetrafikken vil bli belastet fergetrafikken og ikke innbyggere og næringslivet i Moss?

Begrunnelse

Staten påtvinger Moss å ha fergeanløpet til Bastøfergene midt i Moss sentrum. Denne trafikken er i mange tilfeller "dråpen som får begeret til å renne over" og fører til betydelige trafikkproblemer i Moss. Regjeringen har så langt nektet å bidra for å løse de betydelige trafikkproblemene Moss har til tross for at det er staten som bidrar til en vesentlig del av de gjennom fergen.
Enkelte har tidligere tatt til orde for at kostnadene med samferdselsinvesteringer i Moss bør belastes fergetrafikken, men det har tidligere blitt opplyst at dette ikke er i tråd med lover og regler. Statsråden og regjeringen kan ta initiativ til at eventuelle hindringer i regler og/eller lovverk ryddes opp i. Det er derfor ønskelig å få en redegjørelse fra statsråden rundt regelverket og om statsråden og regjeringen vil ta initiativ til at kostnadene belastes fergetrafikken, ikke innbyggere og næringsliv i Moss.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Trafikken fra Jeløy og fra fergen, samles på rv. 19. Kjøretøyene fra fergen kommer i løpet av et par minutter hver gang en ny ferge legger til. Trafikken fra Jeløy fordeler seg mer jevnt ut over et større tidsrom. Det er imidlertid ca. 20 000 kjøretøy per døgn (ÅDT) over Kanalbrua, fra Jeløya, mens det fra fergen kommer ca. 4 500 kjøretøy per døgn (ÅDT). Dermed er det også svært viktig for trafikkavviklingen hvordan lokal trafikk utvikler seg.
Statens vegvesen arbeider med kommunedelplan for ny rv 19, og trasevalg og finansiering er ikke avklart.
Generelt sett gjelder nytteprinsippet for trafikantbetaling av veiinvesteringer. Det vil si at de som betaler bompenger skal ha nytte av tiltakene og at alle som har nytte av tiltakene skal betale bompenger.